Adegems Nieuws

De Week van Pol Veirman

Zestiende jaargang - n° 813 - Week 26 : van 23 tot 29 juni 2019 Archief…

WAT ZIT ER NOG IN DE ONDERGROND VAN NIEUW INDUSTRIETERREIN?

WAT ZIT ER NOG IN DE ONDERGROND VAN NIEUW INDUSTRIETERREIN?
Alvorens het nieuw industrieterrein in de Ringbaan bouwrijp te maken moet eerst onderzocht worden wat er nog onder de grond zit op het terrein dat tijdens WO II deel uitmaakte van het vliegveld.

Meer dan 20 jaar geleden nam Maldegem de beslissing om zijn nieuw industrieterrein aan te leggen tussen de Lekvijverswegel en het Vliegplein. Om dat project te realiseren moesten de gronden van bestemming wijzigen en moesten er veel administratieve formaliteiten worden vervuld. Omdat de gemeente toen besloot om zelf niet te investeren in de aanleg van het nieuw industrieterrein werd Veneco aangezocht om dat project over te nemen.

De toenmalige oppositie heeft de aflopen jaren regelmatig geklaagd dat de realisatie van het nieuw industrieterrein niet of niet snel genoeg vooruitging. "Er moet een lange administratieve weg worden afgelegd en er moet zowel met de eigenaars als met de gebruikers van de gronden worden onderhandeld om de gronden te kunnen onteigenen", kreeg de oppositie toen te horen. De meerderheid moest wel toegeven dat Venco ook geen prioriteit maakte van de realisatie van het nieuw Maldegemse industrieterrein.

BODEMONDERZOEK
De realisatie van het nieuw industrieterrein is opnieuw een stapje dichterbij gekomen. Het ontwerp van het industrieterrein is er en vorige week heeft explosievenexpert Reaseuro uit het Nederlandse Riel (Tilburg) met zijn metaaldetectors een bodemonderzoek uitgevoerd.

In de nabije toekomst zullen de resultaten van het bodemonderzoek aan Veneco worden overgemaakt. Dan zal duidelijk worden of er nog restanten uit WOII in de ondergrond zitten.

KLEUTERS LEGDEN VERKEERFIETSPARCOURS AF

KLEUTERS LEGDEN VERKEERFIETSPARCOURS AF
Voordat de kleuters van de VBS De Papaver aan hun verkeerfietsparcours begonnen kregen zij eerst uitleg over de verkeersborden die zij op hun parcours zouden tegenkomen.

De laatste week van ieder schooljaar wordt er op de speelplaats van de kleuters van de VBS De Papaver in Adegem een verkeerfietsparcours opgesteld.

De meer dan 120 kleuters komen dan per klas naar het parcours waar ze, voordat zij met hun eigen loop- of trapfietsje of die van de school aan hun rondes rijden beginnen, eerst nog wat les krijgen van juffrouw Hannelore.

Zij legt hen het parcours uit en geeft uitleg bij de verkeersborden en de verkeerslichten die zij op hun weg zullen tegen komen. Om te controleren of de kleuters volgens het boekje fietsen kreeg de juffrouw dit schooljaar assistentie van iemand van de PZ Maldegem.

KLEUTERS LEGDEN VERKEERFIETSPARCOURS AF
De kleuters genoten duidelijk van hun ritjes op een parcours met kleine hindernissen.

Gedurende het rijden kregen de kleuters regelmatig aanwijzingen als zij ergens iets verkeerd deden. "Met die fietsproef leren wij de kleuters niet alleen de betekenis van de verkeersborden; door de kleine hindernissen en opdrachten die in het parcours zitten is het ook een oefening in stuurvaardigheid. Tijdens de ritjes is duidelijk te zien wie al gewoon is van te fietsen en wie nog geen fietservaring heeft", legde juffrouw Hannelore uit.

Alle kleuters deden hun uiterste best. Zij wilden allemaal met hun brevet van goede fietsers naar huis gaan.

MALDEGEMS GRASSAP VOOR INTERREG PROJECT

MALDEGEMS GRASSAP VOOR INTERREG PROJECT
Op de parking van Den Hoogen Pad werd het sap uit gras geperst. Dat grassap wordt in verschillende universiteiten voor onderzoek gebruikt.

De Rijksuniversiteit Gent heeft een Interregproject opgestart waarin onder meer wordt uitgetest of het maaigras dat gemeentebesturen nu naar hun recyclagepark brengen niet beter kan worden gerecycleerd. De universiteit heeft vooral belangstelling voor het sap van het gras. Voor haar project kan de universiteit rekenen op de medewerking van Pronatura dat onder meer instaat voor het aanleveren van het grassap.

MEDEWERKING
De gemeente Maldegem heeft positief gereageerd op een vraag om medewerking van de Pronatura afdeling Eeklo. Begin vorige week heeft de groendienst de bermen in de Dijkstraat gemaaid. Het gemaaide gras werd naar de parking van Den Hoogen Pad gebracht waardoor die gedeeltelijk niet beschikbaar was voor auto's.

Na een korte informatiesessie over het project werd er dinsdag tot in de namiddag op de parking van Den Hoogen Pad gras geperst. Het laatste gras werd woensdag opgekuist.

INTERNATIONAAL
De graspulp die na het persen overblijft wordt gebruikt in elektriciteitscentrales. Het vrijgekomen grassap gaat naar de RUG. Een deel van het sap blijft bij de Gentse universiteit. Andere delen van de voorraad gaan naar universiteiten in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Het grassap wordt gebruikt bij het aanmaken van producten om wormen te kweken maar ook voor het ontwikkelen van bestrijdingsmiddelen tegen insecten. In het Verenigd koninkrijk worden met het grassap producten gemaakt die de groei van tomaten bevorderen.

Het project staat nu nog in zijn kinderschoenen maar zowel bij de universiteit als bij Pronatura is men er van overtuigd dat grassap toekomst heeft.

DE LANDELIJKE GILDE KLAAR VOOR HAAR SNEUKELTOER

DE LANDELIJKE GILDE KLAAR VOOR HAAR SNEUKELTOER

Het bestuur van de Landelijke Gilde Adegem is klaar met de voorbereiding van zijn sneukeltoer die doorgaat op zondag 7 juli. Volgens voorzitter Rik Vandenberghe komen de inschrijvingen vlot binnen. Op 3 juli worden de inschrijvingen afgesloten.

De deelnemers mogen hun formulieren afhalen in Den Hoogen Pad en starten tussen 11 en 13 uur. Tijdens de rit zijn er 5 stops voorzien waar de innerlijke mens wordt verwend.

Voor meer informatie en inschrijving verwijzen wij naar [email protected] of naar het nummer 0475 80 73 07.

CYCLING 4 DISABILITY ONDERSTEUNT SPORTERS MET EEN BEPERKING

CYCLING 4 DISABILITY ONDERSTEUNT SPORTERS MET EEN BEPERKING
Met de ligbike die haar door Cycling 4 Disability werd geschonken zal Laurence Vandevyver verder kunnen deelnemen aan wedstrijden.

Enkele jaren nadat hij zijn sportieve carrière wegens medische problemen moest opgeven kwam Erwin Van Kerschaver in contact met Cycling 4 Disability. Sedertdien is hij een van de ambassadeurs van die organisatie geworden.

Hij heeft in Maldegem een werkgroep opgericht die een namiddag Cycling 4 Disability organiseerde. De ambities van Erwin en zijn werkgroep reiken echter veel verder: de wielernamiddag krijgt een datum op de sportkalender en de vzw richtte een databank op waarin alle Maldegemse mensen met een beperking die sporten en organisaties die die mensen begeleiden worden opgenomen.

Met de middelen waarover de Maldegemse afdeling van Cycling 4 Disability beschikt wil zij die mensen en organisaties ondersteunen.

Tijdens een infoavond in het gemeentehuis weren de doelstelling van Cycling 4Disability uitgelegd.

Het officiële gedeelte van de avond werd afgesloten met de overhandiging van een nieuwe, op maat gemaakte, ligbike aan Laurence Vandevyver door Jolien Verschueren, meter van Cycling 4 Disability en Monique Devreeze, voorzitter van Cycling 4 Disability Maldegem.

ZONNEPANELEN OP SERICEFLATS DE MERLAAN

Toen het OCMW Maldegem zijn WZC Warmhof bouwde heeft het meteen zonnepanelen op het dak van het WZC geplaatst. Die zonnepanelen staan in voor 18% van de elektriciteit die het Warmhof gebruikt.

Sedert 2018 maakt het Warmhof samen met zijn thuiszorgdiensten deel uit van het Zorgbedrijf Meetjesland. Bij de voorstelling van zijn eerste jaarcijfers heeft het bestuur van het Zorgbedrijf Meetjesland dat het ook op alle WZC en serviceflats (in Maldegem, Evergem en Nevele) zonnepanelen zal installeren. Dat is een investering van 800.000 euro, die over 7 jaar terugverdiend zal zijn.