www.adegem net
Adegems Nieuws
Pol Veirman
« Vorige week

De Week van Pol Veirman

Facebook

Twaalfde jaargang - n° 579 - Week 1 : van 28 december 2014 tot 3 januari 2015

[ ARCHIEF ]

Layout-keuze : Georgia 12pt (opmaak in 2 kolommen) | Verdana 10pt (opmaak zonder kolommen)

't SCHRIJVERKE VANAF
NU IN DE STAATSBAAN 9

't SCHRIJVERKE VIND JE NU IN DE STAATSBAAN 9

Vorig weekend hebben Roger en Kurt, de zakenpartners van 't Schrijverke, samen met hun partners een tandje bijgestoken om er voor te zorgen dat hun klanten zoals voorzien vanaf maandag 22 december in hun nieuwe locatie in de Staatsbaan 9 terecht konden.

"Van de verhuis naar onze nieuwbouw hebben wij gebruik gemaakt om ons bestaand gamma van producten nog uit te breiden met onder meer een koude bakkerij", vertelde Kurt.

De klanten kunnen in het nieuwe Schrijverke zeven dagen op zeven terecht. Tijdens de week kan dat al vanaf 5 uur.

Tijdens hun eerste dag in de Staatsbaan kregen Roger en Kurt onder meer het bezoek van delegaties van het schepencollege en het bestuur van UNIZO Groot Maldegem. Beide delegaties prezen hen voor hun ondernemingsgeest.


MALDEGEM MAAKT WERK VAN
ZIJN LEEGSTANDREGISTER

Tot 2010 was het de hogere overheid die een belasting op leegstand hief. Sedert 2010 zijn de gemeenten verplicht om zelf een leegstandregister aan te leggen.

De Maldegemse gemeentelijke administratie is niet gaan aanbellen bij alle huizen waarvan zij denken dat zij thuis horen in het leegstandregister: leegstaande panden worden opgespoord op basis van een lijst van de Vlaamse overheid.

Volgens die lijst moet er onder meer gelet worden op gebouwen met volle brievenbussen en onkruid op de oprit. Die vaststellingen worden dan gekoppeld aan de adresgegevens. Als er volgens de dienst bevolking op het adres geen personen staan ingeschreven dan komt het pand op in het leegstandsregister.

Nadat de speurtocht door de verschillende leefkernen was afgewerkt is de gemeente begonnen met het aanschrijven van de eigenaars van de panden die in aanmerking komen om op in het leegstandregister te komen.

Op vraag van raadslid Jason Van Landschoot (Open VLD) gaf schepen Valerie Taeldeman toelichting bij de stand van zaken van het leegstandregister. Uit haar uitleg onthouden wij dat er in Adegem op 1 januari 2014 57 woningen waren die op in het leegstandregister thuis horen. Daar zijn er nog acht bijgekomen.

De eigenaars van die woningen werden schriftelijk op de hoogte gesteld en kregen de mogelijkheid om tegen de opname in het register beroep aan te tekenen.

Volgens schepen Taeldeman hebben verschillende eigenaars van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Van 20 eigenaars van woningen in Adegem hebben er vijf gelijk gekregen en moeten er nog drie behandeld worden. De andere beroepen werden verworpen.

Als meest gebruikte bezwaren citeerde schepen Taeldeman dat het bedoelde huis een tweede verblijf is of dat het gebruikt wordt als kantoor of opslagruimte.

Als het effectief om een tweede verblijf gaat dan komt de woning niet in het register maar wordt het dossier doorgegeven aan de financiële dienst omdat er in Maldegem een belasting op tweede woningen bestaat.

Voor de woningen die door de eigenaar als kantoor of opslagruimte worden opgegeven worden de eigenaars naar de dienst stedenbouw verwezen. Daar kunnen zij voor het gebouw een bestemmingswijziging aanvragen.

Voor de woningen die wel in het leegstandregister worden opgenomen moet een belasting van 2200 euro betaald worden. Dat bedrag wordt ieder jaar dat de woning in het register blijft staan met 25% verhoogd.

De opmaak van het leegstandregister en de leegstandbelasting zorgt volgens schepen Taeldeman voor renovatie en nieuwe bewoning van leegstaande panden.


DUIVEN IN DE KIJKER

DUIVEN IN DE KIJKER

Ook dit jaar kon de kerstdag-duivententoonstelling in het André Trensonstadion op ruime publieke belangstelling rekenen.

De twaalf duivenmelkers uit de regio die door inrichter Mevr. Olga D'Havé - Van den Abeele voor de tentoonstelling waren aangesproken lieten er elk vier van hun kampioenenduiven bewonderen.

Nadat zij de kampioenenduiven uitgebreid hadden bewonderd vonden de duivenmelkers elkaar om te praten over het voorbije seizoen en het huidige kweekseizoen.


ISOLDE ET LES BENS IN EEN
UITVERKOCHTE HOOGEN PAD

Zaterdagavond waren Isolde (Lasoen) et Les Bens te gast in den Hoogen Pad. Weken voor het optreden was de zaal al uitverkocht.

Isolde is een juweeltje van een drummer en is daarnaast ook nog goed bij stem. Zij heeft haar publiek een heerlijke muzikale avond bezorgd.

Isolde toonde aan dat er bij een optreden niet veel show moet verkocht worden als de muziek zo goed is.

ISOLDE ET LES BENS IN EEN UITVERKOCHTE HOOGEN PAD

Ook voor de drumbands van de VVA en Nut en Vermaak was het optreden van Isolde et les Bens iets bijzonders.

Bij het begin van het programma speelde Isolde, die de basis van haar muzikale carrière in Maldegem legde, een paar nummers samen met de beide drumbands.


GRATIS EXTRA HUISVUILZAKKEN
OM MEDISCHE REDENEN

Incontinentie- en dialysepatiënten, die om medische redenen aanspraak kunnen maken op extra huisvuilzakken, hebben voor 2015 geen verklaring van hun huisarts meer nodig: zij moeten hun aanvraag om de gratis extra huisvuilzakken laten goedkeuren door hun ziekenfonds.

De aanvraagformulieren zijn te verkrijgen bij de dienst onthaal in het gemeentehuis en aan het onthaal bij de dienst infrastructuur in de Bloemestraat.

Voor de thuisdialysepatiënten verandert er niets: zij moeten ook in 2015 hun aanvraag door extra vuilniszakken door hun arts laten goedkeuren.


ADEGEM CENTRUM EEN BEETJE
ROLSTOELVRIENDELIJKER

ADEGEM CENTRUM EEN BEETJE ROLSTOELVRIENDELIJKER
Tijdens een bezoek aan het centrum van Adegem kon het schepencollege zelf vaststellen dat dit stukje Adegem rolstoelvriendelijker is geworden.

Er waren in het verleden klachten van mensen die de Sint Adrianuskerk bezochten, maar het was toch vooral de todo-list die door de inclusieambtenaar werd opgemaakt na een knelpuntwandeling met een werkgroep in Adegem, die het schepencollege heeft doen besluiten om er enkele kleine maar voor voetgangers en rolstoelgebruikers belangrijke werken uit te laten voeren.

Met geld uit het mobiliteitsbudget werd een vlakke bestrating met een breedte van 1,20 meter aangelegd tussen de ingang van de kerk naar Adegem-Dorp en naar de Pastorij. Daardoor zijn de kerk en de Pastorij nu beter bereikbaar voor minder mobiele mensen.

Er werd van de werken gebruik gemaakt om de rozet die al op sommige plaatsen verzakking vertoonde opnieuw aan te leggen.

Op de todo-list stonden ook aanbevelingen voor den Hoogen Pad. Aan die aanbevelingen wordt in 2015 gevolg gegeven. Er wordt een rolstoelvriendelijke bar, balie en vestiaire geïnstalleerd.

"Zoals in het onthaal van het gemeentehuis en de dienst infrastructuur in de Bloemestraat, zullen een deel van de kledijhaakjes lager gehangen worden en zal een deel van de balie en de bar verlaagd worden" legde schepen Erwin Goethals (Groen) uit.


SUBSIDIES VOOR KNOTBOMEN
EN HUISZWALUWEN

Om waardevolle en typische natuurelementen te ondersteunen en te promoten wil de gemeente Maldegem mensen aanmoedigen om knotbomen te planten en om nesten voor huiszwaluwen niet te verwijderen.

Voor het aanplanten van een knotboom is een subsidie van 5 euro voorzien. Voor het onderhoud van een knotboom is ook een subsidie voorzien. Die wordt na 5 jaar toegekend.

Voor bomen tot 10 jaar bedraagt de subsidie 5 euro per boom. Voor knotbomen ouder dan 10 jaar is dat 10 euro.

In Adegem (Kallestraat) en Middelburg zijn er ook nog enkele zwaluwkolonies. Mensen zien niet graag zwaluwnesten aan hun huizen omdat die voor uitwerpselen op de stoep zorgen.

Omdat de huiszwaluw een belangrijke rol speelt in de natuur wil Maldegem zijn inwoners aanmoedigen om de zwaluwnesten toch aan hun huis te laten hangen.

De gemeente voorziet daarvoor een subsidie van 50 euro per jaar en per zwaluwnest. Om de premie te ontvangen moet er in het nest wel een zwaluw zijn eieren uitbroeden.


DE ALBERT DE KESELSTRAAT KLONK
OP HET OUDE EN HET NIEUWE JAAR

DE ALBERT DE KESELLAAN KLONK OP HET OUDE EN HET NIEUWE JAAR

De inwoners van de Albert De Keselstraat wachtten niet tot 1 januari om te klinken op het nieuwe jaar: de laatste zaterdag van 2014 klonken zij op het voorbije en het komende jaar.

Bij het gezelschap zou ook de burgemeester van de Albert De Keselstraat aanwezig zijn.

DE ALBERT DE KESELLAAN KLONK OP HET OUDE EN HET NIEUWE JAAR

Er werd zaterdagavond voor gezorgd dat niemand van de aanwezigen naar huis moest van de honger of de dorst...


BRANDWEER MALDEGEM VERDWIJNT
BRANDWEER MEETJESLAND VERSCHIJNT

BRANDWEER MALDEGEM VERDWIJNT - BRANDWEER MEETJESLAND VERSCHIJNT
Na 157 jaar houdt het Maldegemse brandweerkorps op te bestaan als autonoom korps.

Door de oprichting van de zes brandweerzones in Oost Vlaanderen maakt het Maldegemse brandweerkorps vanaf 1 januari 2015 officieel deel uit van de Brandweer Zone Meetjesland. Hierin worden ook de andere brandweerkorpsen van het Meetjesland opgenomen.

Zaterdagvoormiddag werd het Maldegemse brandweerkorps een laatste maal ten afscheid ontvangen in het gemeentehuis.

Burgemeester Marleen Van den Bussche prees het korps voor zijn inzet en bekwaamheid. Zij is er van overtuigd dat die inzet en die bekwaamheid ook belangrijk zullen zijn in de Meetjeslandse brandweerzone.

Bevelvoerder-kapitein Alex Van Suyt blikte terug op de geschiedenis van het brandweerkorps. Vervolgens overhandigde hij de vlag van het Maldegemse Vrijwilligers Brandweerkorps aan de burgemeester. Tevens stelde hij de vlag van de Brandweer Zone Meetjesland voor.


GEEN PMD-AFVAL MEER
OP HET RECYCLAGEPARK

Voor wie gewoon was zijn PMD afval naar het recyclagepark te brengen herinneren wij nog eens dat eind dit jaar de container voor PMD afval op het recyclagepark definitief verwijderd wordt.

Die maatregel geld niet alleen voor Maldegem maar voor alle steden waarin IVM de PMB afval ophaalt. Alles moet nu in de PMD zakken gestoken worden. Die zakken worden om de 14 dagen huis aan huis opgehaald.

Het is aangeraden nog een te kijken wat er wel en niet in de PKD zakken mag gestoken worden: er worden regelmatig controles uitgevoerd voordat ze opgehaald worden.

Als er in gecontroleerde zakken zaken zitten die er niet in thuis horen wordt er door de controleur een handje opgeplakt en blijft de zak bij de ophaling staan.


UW MENING TELT ! REAGEER OP HET NIEUWS VAN DEZE WEEK :

 
Home
Home