www.adegem net
Adegems Nieuws
Pol Veirman
« Vorige week

De Week van Pol Veirman

Facebook

Zevende jaargang - n° 351 - Week 33 : van 15 tot 21 augustus 2010

[ ARCHIEF ]

Layout-keuze : Georgia 12pt breed | Georgia 10pt standaard | Verdana 10pt | Verdana 10pt zonder kolommen

GEBEDSGROEP WIL ZITBANK(EN)

Klik voor een grotere versie
De omgeving van de St. Adrianuskerk ligt er, dank zij het onderhoud door de groendienst van de gemeente, mooi bij. Het hoekje waar het mariabeeld staat, zou volgens de Mariavereerders nog beter tot zijn recht komen mochten daar 1 of 2 zitbanken staan.

Uit de groep mensen die tijdens de meimaand 's avonds gingen bidden aan het beeld van Maria op het oude Parochiale kerkhof, is een gebedsgroep ontstaan die iedere vrijdag om 18u30 samenkomt voor een gebedsmoment.

Alle gebedsmomenten, behalve die op de laatste vrijdag van de maand, gaan door in de winterkapel.

Als de weersomstandigheden het toelaten gaat het gebedsmoment op de laatste vrijdag van de maand door aan het mariabeeld dat in het parkje rond de Sint Adrianuskerk is opgesteld.

Omdat er in de groep al verschillende mensen zijn die het moeilijk hebben om lang recht te staan, hopen de leden van de gebedsgroep dat de gemeente bereid is om in de onmiddellijke omgeving van het mariabeeld een of twee zitbanken te plaatsen.

Zij zijn er van overtuigd dat het bidhoekje met zitbanken nog beter tot zijn recht zal komen.


FIETSSUGGESTIESTROKEN ZIJN ER NIET ALLEEN VOOR FIETSERS

Veel fietsers sakkeren als zij een auto of een ander gemotoriseerd voertuig op een fietssuggestiestrook zien rijden.

Zij hebben echter geen reden tot sakkeren voor zover de bestuurder van het gemotoriseerd voertuig de fietsers op de fietssuggestiestrook niet in gevaar brengt.

In bepaalde straten, zoals de Kallestraat, zijn automobilisten die elkaar moeten kruisen verplicht om op de fietssuggestiestrook te rijden.

Zij moeten er wel rekening mee houden dat er daar een fietser kan rijden. Op de nieuw aangelegde fietssuggestiestroken in Adegem Dorp mogen de gemotoriseerde voertuigen niet rijden omdat er een groenstrook tussen de rijweg en de fietssuggestiestrook ligt.

Op de fietssuggestiestrook voor de fietsers die van uit de Hillestraat naar Adegem-Dorp moeten mogen de gemotoriseerde voertuigen zeker niet komen. Die strook ligt immers bij het voetpad.


GEMEENTE TREKT FIETSVERGOEDING OP

Het gemeentepersoneel dat de verplaatsing van en naar zijn werk per fiets doet krijgt daarvoor van de gemeente een vergoeding. Tot vorig jaar bedroeg die vergoeding 15 eurocent per km.

In 2008 betaalde de gemeente voor 75.625 km aan fietsvergoeding uit. In 2009 daalde het aantal kilometers waarvoor fietsvergoeding werd aangevraagd naar 66.553 km.

Tijdens de raadszitting van 30 juni keurden de gemeenteraadsleden de verhoging van de fietsvergoeding goed. Die wordt vanaf 1 januari 2010 met 5 eurocent per kilometer opgetrokken.


MALDEGEM TREKT 25.000 EURO UIT VOOR HEDENDAAGS KUNSTWERK

Als volgend jaar het gerenoveerde en uitgebreide gemeentehuis zijn deuren opent zal daar naast stukken uit de eigen kunstcollectie ook plaats zijn voor een nieuw hedendaags kunstwerk.

Nadat de gemeente dit jaar het hedendaags kunstwerk "Go West" aankocht, dat om en bij de 10.000 euro kost en een plaats krijgt op het terrein voor den Hoogen Pad, zal de gemeente voor het nieuwe kunstwerk dat in het gemeentehuis moet komen 25.000 euro in de begroting van volgend jaar voorzien.

Tijdens de junizitting van de gemeenteraad werd een plan van aanpak goedgekeurd dat de selectie en de aankoop van het kunstwerk moet voorbereiden.

In de commissies die vooraf de kunstenaars selecteren en daarna de ontwerpen beoordelen zullen maar enkele inwoners van Maldegem zitten.


NIEUWE BLOEDINAMELING

Dinsdag 31 augustus organiseert het Rode Kruis een bloedinzameling in den Hoogen Pad. De bloedgevers kunnen er terecht tussen 17u en 19u30.

Bloedgevers die dan niet vrij zijn kunnen op dinsdag 7 september terecht in het Warmhof in Maldegem, op 11 september in de Poermolen in Donk en op 21 september in de Berken in Kleit.


SCHIPDONKKANAAL WORDT NIET BESCHERMD

Klik voor een grotere versie
Of het Schipdonkkanaal al of niet verbreed wordt staat nog niet vast. Dat het kanaal niet beschermd wordt staat voor Vlaams minister Geert Bourgeois wel vast.

Het nieuws dat de dienst Ruimte en Erfgoed een dossier heeft aangelegd om het Schipdonkkanaal als ankerplaats te beschermen klonk de tegenstanders van de verbreding van het Schipdonkkanaal als muziek in de oren.

In zijn al lijvig dossier wijst de dienst Ruimte en Erfgoed op het prachtige uitzicht dat de bomenrijen langs het 56km lange kanaal vormen.

Door van het Schipdonkkanaal een beschermde ankerplaats te maken zou het voor minister Hilde Crevits nog moeilijker worden om haar plannen voor de verbreding van het Schipdonkkanaal door te drukken.

"Het argument van de minister en de voorstanders van de verbreding van het kanaal, dat de binnenschepen door de verbreding hun vracht die ze in de haven van Zeebrugge oppikken via het Europese binnenvaartnetwerk sneller en goedkoper op hun bestemming kunnen krijgen, kan het niet halen op een bescherming van het Schipdonkkanaal" oordelen de tegenstanders van de verbreding van het Schipdonkkanaal.

Niemand begrijpt dat twee diensten van verschillende ministeries voor een bepaalde zone een dossier klaar stomen voor hun minister waarvan de resultaten frontaal tegenover elkaar staan.

GETEMPERD

De inkt van het persbericht over de bescherming van het Schipdonkkanaal was nog niet droog of de reactie van Vlaams minster Geert Bourgeois, onder wiens verantwoordelijkheid de dienst Ruimte en Erfgoed valt, temperde de licht euforische stemming van de tegenstanders van de verbreding van het Schipdonk kanaal.

In zijn reactie wijst de minister er op dat het dossier dat door Ruimte en Erfgoed aangelegd is niet slaat op de bescherming van het Schipdonkkanaal als ankerplaats, maar om het gebied waar de Damse vaart en het Schipdonkkanaal elkaar ontmoeten.

Het gaat volgens de minister slechts over een strook en een paar kilometers. De minister wijst er verder in zijn reactie ook nog op dat beschermen als ankerplaats niet gelijk staat met een bescherming als monument.

Aan een beschermde ankerplaats kunnen wijzigingen aangebracht worden voor zover er bij de ingrepen voldoende rekening gehouden wordt met het maatschappelijk belang van de ankerplaats.

GEEN REACTIES

Minister Crevits en de afdeling Waterwegen en Zeekanaal die onder haar ministerie ressorteert heeft nog niet officieel gereageerd op het dossier van de dienst Ruimte en Erfgoed. Minister Crevits had het dossier Schelde Rijn voorlopig in de koelkast gestopt tot alle resultaten van de door haar gevraagde studies binnen zijn.

Zij ontkende voor de vakantie ook niet dat er momenteel onvoldoende budgetten ten zijn voor het dossier.


OP BEZOEK BIJ AA GENT

Klik voor een grotere versie

De 110 voetballertjes die tijdens de eerste week van augustus hadden deelgenomen aan de voetbalstage die door de gemeentelijke sportdienst werd georganiseerd, sloten die stage vrijdag af met een bezoek aan AA Gent.

Zij kregen er een rondleiding en mochten op het terrein van Racing Gent tegen de jeugd van AA Gent spelen.

Er was ook tijd om handtekeningen te verzamelen van spelers van het eerste elftel van AA Gent. Tim Smolders die net als Bern Thys in Maldegem woont, moest mee op de groepsfoto.


 

MINDER RUIMTE VOOR AUTOMOBILISTEN

Klik voor een grotere versie

Nu de structuur voor de in- en uitrit van Adegem-Dorp aan de Kallestraat is aangelegd is het duidelijk dat de automobilisten die via het kruispunt in of uit Adegem-Dorp moeten nog voorzichtiger zullen moeten zijn.

Door de aanleg van een kleine strook met groen tussen de rijweg en de fietssuggestiestroken wordt de ruimte voor de automobilisten nog kleiner dan vroeger.


HOGERE MAATIJDCHEQUES

Per gepresteerde werkdag ontvangt het Maldegems gemeentepersoneel een maaltijdcheque ter waarde van 6 euro. De persoonlijke bijdrage van het personeelslid bedraag 1,09 euro.

Vanaf 1 januari 2011 wordt de waarde van de maaltijdcheque opgetrokken tot 7 euro.

De persoonlijke bijdrage van het personeel blijft ongewijzigd. De verhoging betekent voor de gemeente een meeruitgave van ongeveer 34.000 euro.


WIE DOET BETER DAN BERNARD VERMEYEN?

Klik voor een grotere versie
Bernard Vermeyen voelt zich minstens even goed thuis op zijn Laser op het water dan in zijn bedrijf op het Vliegplein 66.

Op de nationale feestdag vertrok Bernard Vermeyen om 6u25 met zijn Laser uit het Britse Ramsgate. In een zo snel mogelijke tijd de boei aan RBSC Zoute (Knokke) bereiken was zijn opdracht.

De nu 23 jarige zeiler leerde op zijn zevende zeilen. Toen hij 15 jaar werd kreeg Bernard van zijn ouders een Laser in vervanging van zijn 420.

Met die nu 25 jaar oude Laser maakte hij de overtocht. "Met mijn recordtocht tussen Ramsgate en Knokke wou ik bewijzen dat een Laser meer kan dan rond en tussen boeien glijden" vertelde Bernard ons.

Omdat er, zoals meteoroloog Fritz Buyl hem voorspeld had, 's morgens weinig wind was, duurde het even voor hij aan de Shipping Lane, het gevaarlijkste punt op zijn route, kwam.

In die zone varen alle grote zeeschepen. Om die gevaarlijke zone veilig door te komen kon Bernard rekenen op broer Gauthier die hem van op de RIB begeleidde en de Shippng Lane in het oog hield.

Bert Dolk, die met de P5 de overtocht begeleidde, onderhandelde met de zeeschepen om waar het nodig was hun koers aan te passen. Een Russisch zeeschip deed dat onmiddellijk. Een kapitein van een Chinese kolos had geen oor naar de vraag van de heer Dolk.

WISSELVALLIG
Tijdens zijn overtocht tussen Ramsgate en Knokke heeft Bernard verschillende gedaantes van de zee gezien. Eens was ze te kalm, later was ze te onstuimig.

Na een trage start door gebrek aan wind, ging het nog voor 9u, omdat er meer wind opstak, plots veel sneller. Ruytingen Noord werd al na 4u45 in plaats van de voorziene 6 uren varen bereikt.

Zowel Bernard als zijn begeleiders dachten dat niets nog een geslaagde recordpoging in de weg stond. Zij veranderden van gedacht toen het ter hoogte van Nieuwpoort plots windstil werd.

"Na een paar minuten voelde ik de paniek in mij naar boven komen. De blakende zon bezorgde mij een slaperig gevoeld maar de rugpijn die na 12 uren zeilen opkwam verdreef dat gevoel" herinnert Bernard zich.

Het door de meteoroloog aangekondigde front dat van uit Frankrijk kwam, bezorgde de 3 boten eerst bakken regen en daarna wind met pieken tot 30 knopen. Dergelijke pieken zijn voldoende om een boot te doen kapseizen.

Bernard moest dan ook op al zijn zeilercapaciteiten beroep doen om door deze moeilijke periode te geraken. Toen hij voorbij Zeebrugge gleed werd de zee rustiger en was het genieten tot het einde.

Op het strand in Knokke werd hij met champagne en de Belgische driekleur opgewacht door een massa mensen.

UITDAGING
Bernard vestigde met een tijd van 16u 07 min en 43 seconden een nieuw record. Nu de jonge zeilers gezien hebben tot wat een Laser in staat is hoopt Bernard dat er in de toekomst jongeren de uitdaging aangaan om zijn record met een Laser te verbeteren.

Bernard zelf wil als de mensen en de bedrijven die hem nu geholpen, begeleid en gesponsord hebben mee willen om nog andere uitdagingen aangaan.


UW MENING TELT ! REAGEER OP HET NIEUWS VAN DEZE WEEK :

 
Home
Home