www.adegem net
Adegems Nieuws
Pol Veirman
« Vorige week

De Week van Pol Veirman

Facebook

Elfde jaargang - n° 555 - Week 29 : van 13 tot 19 juli 2014

[ ARCHIEF ]

Layout-keuze : Georgia 12pt (opmaak in 2 kolommen) | Verdana 10pt (opmaak zonder kolommen)

ADEGEMNAAR ZWAAR GEWOND
IN RUISBROEK (Antwerpen)

ADEGEMNAAR ZWAAR GEWOND IN RUISBROEK

Tijdens herstellingswerken in de silo's van de mouterij Albert in Ruisbroek (Antwerpen) viel N. V. uit de Oude Staatsbaan in Adegem bij de voorbereiding van het takelen van een machine van de derde verdieping (24m) naar de eerste verdieping (8m).

De hulpdiensten moesten speciale apparatuur gebruiken om de man -die levensgevaarlijk gewond was- te kunnen overbrengen naar het UZ in Antwerpen.

Sedert zaterdagmorgen zou hij uit de coma ontwaakt zijn.


BUURTFEEST IN DE
DOKTER HERREBAUTLAAN

BUURTFEEST IN DE DR. HERREBAUTLAAN

Zaterdagavond organiseerden de inwoners van de Dr. Herrebautlaan hun achtste buurtfeest.

Het feest, dat ook dit jaar doorging in de tuin van onze Marnix, kende nog nooit zoveel belangstelling.

Die niet met vakantie was vertrokken was op de afspraak. Met Bob Van de Kerckhove en zijn partner was er zelfs Italiaans bezoek op het feest.

Het werd zoals de vorige jaren een gezellige avond.


HET ADEGEMSE
COMPOSTPAVILJOEN IS OPEN

HET COMPOSTPAVILJOEN IS OPEN
Dinsdagvoormiddag hebben mensen van de milieudienst het Adegemse compostpaviljoen geïnstalleerd.

Nadat er zekerheid was dat er geen administratieve of juridisch problemen meer waren, kon het Maldegemse schepencollege het personeel van de groendienst opdracht geven om het compostpaviljoen te installeren.

Binnen de om omheining staan 15 compostbakken en is er een kippentuin waar drie kippen een nieuwe thuis hebben gekregen. Vrijdagvoormiddag werd het compostpaviljoen officieel geopend.

Volgens schepen Annelies Lammertyn komt het schepencollege met het compostpaviljoen in Adegem niet alleen een verkiezingsbelofte na: de voltallige gemeenteraad stond achter de beslissing om het compostpaviljoen te installeren.

De schepen wees de aanwezigen op de cijfers van het compostpaviljoen in het centrum van Maldegem.

Dat werd in 2005 geopend en kreeg al 4700 bezoekers, of 30 per openingsmoment, over de vloer.

Die bezoekers brachten ruim 2 ton GFT afval naar het compostpaviljoen dat anders in de vuilniszakken terecht zou komen.

HET COMPOSTPAVILJOEN IS OPEN
Jenny Martens was de eerste die vrijdagvoormiddag, kort na de officiële opening van het compostpaviljoen, haar GFT afval in een van de 15 compostbakken deponeerde.

MEERWAARDE
Schepen Lammertyn is er van overtuigd dat ook de Adegemnaren -vooral zij die thuis geen ruimte hebben om te composteren- snel hun weg zullen vinden naar het compostpaviljoen.

De schepen, die onder de aanwezigen ook de nieuwe waarnemend directeur van de VBS de Papaver opmerkte, is er van overtuigd dat het compostpaviljoen ook een educatieve meerwaarde voor de school zal zijn.

De leerlingen zullen bij een bezoek aan het compostpaviljoen uitleg krijgen over het natuurlijk proces van composteren. Zij kunnen ook helpen bij de aanleg en het onderhoud van het moestuintje dat er komt.

Voor de kleuters is een bezoek aan de kippenfamilie op het compostpaviljoen altijd een extraatje.

Aan de kleuters zal in september gevraagd worden om voor de drie kippen die er al zitten een leuke naam te bedenken.

HET COMPOSTPAVILJOEN IS OPEN
Jan en David (met pet) van de groendienst werden voorgesteld als de mensen die er zullen op letten dat de bezoekers zich houden aan de regels van het compostpaviljoen.

REGELS
Volgens het composteerlijstje mogen enkel niet-gekookte fruitschillen en resten, niet-gekookte groenteschillen en resten, aardappelschillen, koffiedik, papierenfilterzakjes, theezakjes en blaadjes, snijbloemen, groen van kamerplanten, doppen van noten en eierschalen gedumpt worden.

Al het ander afval is verboden. Het achterlaten van afval, zowel binnen als buiten de afsluiting, zal beoordeeld worden als sluikstorting.

Jan en/of David zullen er op woensdag (van 14 tot 15 uur) en op vrijdag van 10u30 tot 11u30 zijn om er voor te zorgen dat alles vlot verloopt.

Omdat er zich nu al een vrijwilliger heeft aangemeld zal het Adegems compostpaviljoen vanaf september op tussen 10u30 en 11u30 open zijn voor het publiek.

Regelmatig zal er ook tijdens de openingsuren een compostmeester aanwezig zijn om advies te geven.

Een eerste informatiesessie is er op vrijdag 18 juli.


BUURTFEEST VERHUISDE
NAAR DEN HOOGEN PAD

BUURTFEEST VERHUISDE NAAR DEN HOOGEN PAD

Wie voor vorige week zaterdagavond iets organiseerde kreeg met de kwartfinale van de wereldbeker tussen Argentinië en België een grote concurrent.

Bij het buurtcomité van Ringbaan-Zandakkers en Blekkersgat kwamen er zoveel inschrijvingen binnen van mensen die absoluut aan het buurtfeest wilden deelnemen maar ook de voetbalwedstrijd niet wilden missen dat het buurtcomité besloot om het programma van zijn jaarlijks buurtfeest grondig te wijzigen.

In plaats van zoals gewoonlijk op de Zandakkers te feesten werd er uitgeweken naar de cafetaria van den Hoogen Pad. Wie dat wenste kon er vanaf 17u30 de uitzending van de wereldbeker volgen.

Het buurcomité had voor extra versnaperingen gezorgd. De BBQ werd verschoven tot na het einde van de voetbalwedstrijd.

Kinderen en papa's die na de BBQ nog niet genoeg hadden van het voetbal konden daarna zelf nog een balletje trappen op de speelweide voor den Hoogen Pad.

Voor de iets rustiger animatie werd in de cafetaria gezorgd.


ADEGEM KERMIST

ADEGEM KERMIST

Hoewel er geen speelpleinwerking was en grabbelbas tijdens de zomervakantie is afgeschaft, kon de poppenkast Pedrolino vrijdagnamiddag in den Hoogen Pad toch toch nog rekenen op de belangstelling van een negentigtal kinderen.

Na de voorstelling was het drummen om bij de mensen van het feestcomité te geraken: daar was immers snoep te krijgen.

ADEGEM KERMIST

Ondanks het dreigend wolkendek waren 95% van de mensen die een plaatsje op de antiek- rommelmarkt hadden gereserveerd zaterdagmorgen op de afspraak.

Ook het publiek liet zich niet afschrikken door de soms dreigende wolken. Het was pas in de namiddag dat er af en toe enkele druppels uit de hemel vielen.


WERELDBEKERACTIE SMAAKT NAAR MEER

WERELDBEKERACTIE SMAAKT NAAR MEER
Vorige week maandag reikten Christiane en Koen in hun café 't Kruiske de prijzen uit aan de winnaars van hun wereldbekeractie.

De uitbaters van café 't Kruisken hebben er nog geen moment spijt van gehad dat zij hun café ingericht hebben als supporterslokaal van de Rode Duivels.

Omdat er zoveel te doen was over de vele vlaggen en wimpels die buiten en in het café hingen hebben zij er een wedstrijd rond gemaakt.

Iedereen die in het café de wedstrijd op een van de schermen volgde kon schatten hoeveel vlaggen en wimpels er hingen. Er was aanvankelijk slechts een prijs voorzien, maar omdat er zoveel deelnemers waren werd dat aantal opgetrokken naar 3.

WINNAARS
Na de wedstrijd tussen Argentinië en België werd het juiste aantal vlaggen en wimpels (1637) bekend gemaakt. De eerste prijs ging naar Faye Willems. Die had er 1633 geteld.

Steven De Beule die 1621 op zijn formulier had ingevuld won de 2de prijs. Oud-Adegemnaar Didier De Waele die nu in Nederland woont, had gegokt op 1620 vlaggen en wimpels en won daarmee de 3de prijs.

TOEKOMST
Na de finale tussen Duitsland en Argentinië worden de vlaggen en wimpels verwijderd en opgeborgen. Christiane en Koen hopen dat de Belgen zich plaatsen voor het Europees kampioenschap voetbal dat over 2 jaar wordt georganiseerd. Dan willen zij met een nog grotere stunt uitpakken.

Ook voor de nabije toekomst had Koen maandagnamiddag goed nieuws. Tijdens het volgend seizoen van de Jupiler League zal er in café 't Kruiske ieder weekend minsten een wedstrijd worden uitgezonden.

Onder de mensen die naar die uitzendingen komen kijken worden er 2 vrijkaarten voor een wedstrijd in de Jupiler League verloot. De meeste vrijkaarten zijn voor thuiswedstrijden van club Brugge, Zulte- Waregem en sportkring Lokeren.


SENIOREN ONDER DE TOREN
IS BIJNA INSTAPKLAAR

SENIOREN ONDER DE TOREN BIJNA INSTAPKLAAR

OCMW voorzitter Stefaan Standaert hoopt dat er zich geen onverwachte dingen meer voordoen, zodat de mensen die een loft in de Adegemse oude pastorij of de nieuwbouw hebben toegewezen gekregen vanaf 1 oktober naar hun nieuwe woonst kunnen verhuizen.

Van de 12 lofts zijn er al 10 toegewezen en de laatste 2 zullen de komende dagen worden toegewezen. Het is de bedoeling om tijdens het laatste weekend van september in de gerestaureerde pastorij en de nieuwbouw een opendeurdag te organiseren.


OPNIEUW (BEPERKTE) DIENSTVERLENING
IN HET ADEGEMSE GEMEENTEHUIS

OPNIEUW (BEPERKTE) DIENSTVERLENING IN HET ADEGEMSE GEMEENTEHUIS
Vanaf september krijgt het Adegemse gemeentehuis een stukje van zijn functie als gemeentehuis terug.

Tijdens een van zijn eerste tussenkomsten als gemeenteraadslid (1987) drong Freddy Boels (N-VA) al aan om opnieuw gemeentelijke dienstverlening in Adegem te voorzien. Hij heeft die vraag de afgelopen jaren regelmatig herhaald. Ook op zijn voorstel om de vrijgekomen Adegemse pastorij om te bouwen tot dienstencentrum werd door de toenmalige meerderheid niet ingegaan.

Bij de vorming van de nieuwe meerderheid (CD&V + Groen) werd aangekondigd dat er werk zou gemaakt worden van een beperkte vorm van decentralisatie van gemeentelijke diensten. Tijdens de gemeenteraad van juni kondigde burgemeester Marleen van den Bussche aan dat er van af september een vorm van gemeentelijke dienstverlening komt in de bibliotheken van Adegem en Kleit.

Hoeveel uren per week en voor welke zaken men er zal terecht kunnen zal na overleg met de gemeentelijke diensten bekend gemaakt worden.

OPENINGSUREN
Tijdens dezelfde gemeenteraad werd ook aangekondigd dat openingsuren van het onthaal en de publieksdiensten in het gemeentehuis en de dienst infrastructuur in de Bloemestraat zullen aangepast worden. In het gemeentehuis zullen het onthaal en het Uit-loket iedere werkdag open zijn van 8u30 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Op donderdag zijn zij open tot 18 uur. In de toekomst zullen die diensten enkel de eerste zaterdag voormiddag van 9 tot 11u45 open zijn.

De publieksdiensten in het gemeentehuis zijn iedere werkdag tussen 8u30 en 12 uur open. Op woensdag zijn ze open van 14 tot 16 uur en op donderdag van 16 uur tot 18u30. De dienst Burgerlijke stand zal in de toekomst nog enkel de eerste zaterdag van de maand open zijn van 9 uur tot 11u45.

In de Bloemestraat is het onthaal iedere werkdag open van 8u30 tot 12 uur en van 14 tot 16uur. Op donderdag blijft het onthaal open tot 18u30. De publiekdiensten in de Bloemestraat zijn iedere werkdag open van 8u30 tot 12uur. Op woensdag kan het publiek er terecht van 14 tot 16 uur en op donderdag van 16 uur tot 18u30.


UW MENING TELT ! REAGEER OP HET NIEUWS VAN DEZE WEEK :

 
Home
Home