De week van Pol Veirman
Zesde jaargang - n° 276 - Week 10 : 08 maart tot 14 maart 2009


MEER DAN EEN OPENBAAR ONDERZOEK VOOR PLAATSING WINDMOLENS

Aan de oprit van de drukkerij Verstraete in het Vliegplein staat een van de borden dat het begin en het einde van het openbaar onderzoek in verband met de plaatsing van windmolens door Madewind aangeeft.

Twee dagen nadat Madewind in den Hoogen Pad een informatievergadering had georganiseerd over de plaatsing van drie windturbines op het industrieterrein, diende zij haar aanvragen voor de nodige vergunningen in.

Er is voor dat dossier een openbaar onderzoek voorzien. Dat loopt 30 dagen en zou normaal op 11 maart beginnen.

Het dossier is blijkbaar sneller door de administratieve molen geraakt want aan de oprit van Drukkerij Verstraete, een van de firma's die deel uitmaakt van Madewind, staat het bord dat aanduid dat het openbaar onderzoek begint op vier maart en eindigt op drie april.

Tot drie april hebben de mensen de tijd om het dossier in te kijken, bezwaren tegen het dossier in te dienen of bijkomende voorwaarden voor de vergunning te vragen.

Het wijkcomité van Ringbaan en Zandakkers is alvast van plan om de plannen in te kijken. Daarna zal het beslissen of het en zo ja in welke vorm, een bezwaar zal indienen. De kans bestaat ook dat het wijkcomité de inwoners van hun wijk zullen aanraden om individueel een bezwaar in te dienen.

Niet iedereen zal in zijn bezwaarschrift dezelfde accenten leggen.

De bezwaren kunnen aangetekend gestuurd worden naar het gemeentebestuur van Maldegem of er afgegeven worden tegen bewijs van ontvangst.

Die bezwaren zullen dan toegevoegd worden bij het advies dat de gemeente bij de hogere overheid zal uitbrengen.

NOG MEER WINDMOLENS

Ondertussen is er nog een firma met plannen voor de bouw van twee windmolens op het Maldegems industreiterrein. De firma Final Energie West Vlaanderen heeft plannen om twee windturbines op het Maldegems industrieterrein te plaatsen.

De ene windturbine zou komen op de terreinen van de garage Dalle in de Industrielaan, en de andere zou op het terrein van ATT in het Vliegplein worden ingepland.

In tegenstelling met de windmolens van Madewind zal de geproduceerde windenergie niet gedeeltelijk maar volledig op het stroomnet gestoken worden. Ook voor dat dossier zal er een openbaar onderzoek moeten gebeuren.

UITBREIDING

De gemeente heeft ondertussen beslist dat de bekendmaking van het openbaar onderzoek in verband met de inplanting van windmolens op het industrieterrein ruimer moet bekend gemaakt worden dan alleen op de plaatsen waar de windturbines zullen komen. Daarom worden de gekende borden aan alle invalswegen van het industrieterrein geplaatst.

 


KRIJGT DE KROMMEWEGE GESUBSIDIEERDE FIETSPADEN

Yves Cools van het provinciebestuur Oost- Vlaanderen drong er tijdens een RESOC vergadering bij de gemeentebesturen op aan om bij de provincie subsidies aan te vragen voor het onderhoud en de aanleg van fietspaden.

De vertegenwoordigers van de 19 gemeenten die ressorteren onder het Regionaal Economisch Sociaal Overlegcomité (RESOC) Meetjesland – Schelde – Leie waren verrast toen zij tijdens een vergadering van RESOC in Eeklo te horen kregen dat de provincie Oost Vlaanderen vorig jaar van de gemeenten minder aanvragen voor subsidies voor het aanleggen en of onderhouden van fietspaden heeft gekregen dan voorzien.

Daardoor was het geld dat zij voor die subsidies voorzien had niet opgebruikt. Yves Cools drong er tijdens de vergadering bij de gemeentebesturen op aan om niet te wachten tot het jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen om dergelijke dossiers in te dienen.

GEWEIGERD

Volgens burgemeester Johan De Roo heeft Maldegem wel een dossier ingediend maar werd dit afgewezen. Hij had het over de herstelling en of gedeeltelijke heraanleg van het fietspad in de Bogaardestraat.

De gemeente kan voor de vernieuwing van dat fietspad geen provinciale subsidies krijgen. Daarom zal het niet vernieuwd worden maar zal er een laag asfalt op het bestaande fietspad worden aangebracht.

Het fietspad van het Vliegplein eindigt bij de inrit van de Krommewege. Burgemeester De Roo kreeg het advies om een nieuwe aanvraag voor subsidies voor dat fietspad in te dienen

Niet alleen het dossier Bogaardestraat viel volgens de burgemeester uit de provinciale subsidieboot. Toen de fietspaden in de Barbarastraat en het Vliegplein werden aangelegd werd ook navraag gedaan bij het provinciebestuur of een dossier voor de aanleg van fietspaden in de Krommewege in aanmerking kwam voor subsidies.

Dat zou niet het geval zijn zo werd toen op de provincie gezegd. "Het aan te leggen fietspad sluit niet aan op het provinciaal fietspaden netwerk of het boven lokaal fietspadennetwerk" bleek de officiële uitleg.

Volgens de heer Cools heeft de gemeente nu met het zelfde dossier wel kans op subsidie. Het is nu aan de gemeente om het dossier opnieuw uit de kast te halen.

SPOORWEGBEDDING

Zowel de provincie als RESOC pleiten voor de aanleg van fietspaden langs oude spoorwegbeddingen. Langs een deel van de bedding Eeklo/ Zelzate ligt al een fietspad.

Maldegem heeft een dossier opgestart om een fietspad aan te leggen op de oude spoorwegbedding tussen het station van Maldegem en de grens met West - Vlaanderen. Omdat alle partijen die in dat dossier betrokken zijn niet allemaal op dezelfde golflengte zitten komt er weinig of geen beweging in dat dossier.

 


NIEUWE LICHTARMATUREN IN DE MOLENSTRAAT

Tijdens de raadszitting van februari besliste de Maldegemse gemeenteraad om in de Molenstraat 8 armaturen van de openbare verlichting te vervangen.

Die beslissing en de staat van de armaturen had niets te maken met het uitvallen van een deel van de verlichting vorige week in de Molenstraat.

 


RONDVAART MET DE SEASTAR

In de haven van Antwerpen lag de piraten muziekboot de Seastar donderdagmiddag op de leden van KVG Groot Maldegem te wachten

Dat de leden van KVG Groot Maldegem niet bij de pakken blijven zitten toonden ze vorige week donderdag nog eens. Met 53 hadden zij zich ingeschreven voor een rondvaart in de haven van Antwerpen.

Ze maakten er een gezellige daguitstap van. De sfeer zat er al in van bij het vertrek in Adegem. Voor ze naar de haven reden maakten zij eerst een ommetje naar Tielrode. In het Waesmeer stonden de tafels gedekt voor een lekker middagmaal.

Nadat de innerlijke mens versterkt was ging het richting haven. Daar lag de Seastar te wachten

De boottocht bracht hen in alle hoekjes van de haven. Tijdens het eerste deel van de boottocht verstrekte een gids uitleg bij de belangrijkste plaatsen die ze passeerden.

Garry Hagger was de verrassingsact tijdens de rondvaart

Er zat vooral veel muziek in het tweede deel van de rondvaart. Eerst was er het optreden van de accordeonvirtuoos "Le Grand Juliot". Daarna kwam "Garry Hagger" als de verrassingsact.

Hij liet de KVG leden genieten van zijn populairste nummers. Omstreeks 17u30 ging de lichten uit op de boot. Daardoor konden de mensen op de boot nog meer genieten van de lichtjes van de Schelde.

Voor de Seastar terugkeerde naar de kade werden er nog belegde broodjes geserveerd. Op de kade stond de bus te wachten en die bracht het gezelschap veilig terug naar huis.

 


HEEFT HOND EN MEESTER NOG EEN TOEKOMST

Het zijn de laatste maanden dat Hond en Meester gebruik kan maken van zijn huidig terrein en clublokaal. Waar ze daarna naartoe moeten weten zij nog altijd niet.

Begin vorig jaar kreeg de vereniging Hond en Meester bericht van de familie Van Hyfte, eigenaar van hun lokaal en trainingsterrein, dat zij andere plannen heeft met hun eigendom.

Hond en Meest kreeg een jaar de tijd om naar een nieuw onderkomen uit te kijken. Normaal moest het terrein het clublokaal tegen eind april ontruimd zijn. De club heeft ondertussen toestemming gekregen om er nog tot eind juli te blijven.

Norbert Deuninck, voorzitter van Hond en Meester wist dat er een moment zou komen dat zijn vereniging moet verhuizen.

In april van vorig jaar richtte hij een vraag (mondeling) aan het college van burgemeester en schepenen om een nieuw gemeentelijk terrein te mogen gebruiken.

Hij moest zich daarover geen zorgen maken alles zou wel in orde komen. Wij zijn nu begin maart 2009 en Hond en Meester weet nog altijd niet waar hun toekomst na juli ligt. Volgens schepen van Sport Frank Sierens kunnen zij rekenen op een terrein in de bufferzone van het industrieterrein aansluitend bij het André Trensonstadion.

LOKAAL

Het terrein moet opgehoogd worden en er is ook het probleem van het clublokaal en de kantine voor Hond en Meester. Voorzitter Deuninck heeft al informatie gevraagd over een containerlokaal en dat is mits de toekenning van een subsidie door de gemeente voor de club financieel haalbaar.

Het college van burgemeester en schepenen hebben over die subsidie zeker nog geen toezegging over gedaan. Zij hopen dat het André Trensstadion bereid zal zijn om een deel van zijn accommodatie ter beschikking te stellen van Hond en Meester.

Van Romain Potvliege voorzitter van de VZW vernamen wij dat zij nog geen officiële aanvraag van het college hebben ontvangen. Zij werden wel uitgenodigd bij burgemeester Johan De Roo in Huis Wallyn voor een gesprek. Zij vermoeden het delen van een deel van hun accommodatie het onderwerp van het gesprek zal zijn.

In het André Trensonstadion zien zij het afstaan van een deel van hun accommodatie niet zitten. "Wij hebben dat gebouwd omdat wij het nodig hebben om onze bollingen te kunnen geven. Wij hebben alle ruimte nodig" klonk het bij het bestuur.

Omdat er geen schot in de zaak komt heeft voorzitter Deuninck de piste van het mondelijk overleg verlaten en heeft hij zijn vraag aan het college van burgemeester en schepenen om een terrein schriftelijk gesteld. Hij hoopt dat er snel een gunstig gevolg komt.

Heeft de club tegen eind juli geen nieuwe thuisbasis dan is de kans groot dat de club ophoudt te bestaan.

 


 

Home
Home
 
Made in France