De week van Pol Veirman
Vijfde jaargang - n° 228 - Week 14 : 06 april tot 12 april 2008


TRAGER LANGS DE STAATSBAAN

Wie ter hoogte van Hof van Commerce in de Staatsbaan rijd, komt het bord tegen dat de bebouwde kom aanduidt en mag nu in tegenstelling tot vroeger maar 50 km/u meer rijden.

Vorig jaar werden er in het gedeelte van de staatsbaan tussen de Hillestraat en het Kruispunt van de Staatsbaan met de Gentse Steenweg verhoogde middenbermen aangelegd.

Daardoor werd het voorbijsteken in dat gedeelte van de Staatbaan onmogelijk. Er bestonden toen al plannen om de maximum toegelaten snelheid die toen nog op 70 km/u lag terug te brengen naar 50 km/u.

Zolang de verkeersborden van 70 km/u er bleven staan mochten de automobilisten die snelheid aanhouden. Nu zijn die borden verwijderd.

Vanaf nu mag er een automobilist eens voorbij het bord dat de bebouwde kom van Adegem aanduidt slechts 50km/u meer rijden.

Om er de automobilisten attent op te maken werd het informatiewagentje van de politie met de nodige aanwijzingen net voorbij het hof van Commerce geplaatst.

 


MINISTER CREVITS WOU GEEN POTTENKIJKERS

Het Maldegems college van burgemeester en schepenen kreeg vrijdagmiddag ander halfuur om de minster uit te leggen welke positieve en negatieve bedenkingen ze hadden bij een verbreding van het Schipdonkkanaal en de samenvoeging van de twee vaarten.

Het moment waarop de haalbaarheidsstudie voor de aanleg van een betere binnenvaartverbinding van de haven van Zeebrugge met het binnenland klaar moet zijn is bijna verstreken.

Ondertussen laten de actiegroepen tegen een mogelijke verbreding van de Schipdonkkanaal en de samenvoeging van de twee vaarten (Blinker en Stinker) zich steeds nadrukkelijker horen.

De haalbaarheidsstudie is slechts een van de studies die de minister moeten helpen bij het bepalen van haar keuze. Het Plan MER (Milieu Effectenrapport) is een tweede belangrijk plan.

De resultaten van de plan worden pas eind dit jaar begin volgend jaar verwacht. Dan is er natuurlijk ook nog het prijskaartje dat aan die werken zal kleven.

Vlaams Minister van Openbare Werken Hilde Crevits die het plan al dan niet op de tafel van de Vlaamse regering zal brengen liet in het veleden reeds verstaan dat zij bij het bepalen van haar standpunt niet alleen rekening zal houden met de resultaten van het haalbaarheidsplan.

Daarom kondigde zij ook een bezoek aan de besturen van de steden en gemeenten aan die langs de stromen en kanalen liggen die voor verbreding in aanmerking komen. Zij kwam vooral om te luisteren liet ze de besturen bij de aankondiging van haar bezoek weten.

GEEN OPPOSITIE OF PERS

Omdat er enkel van gedachten gewisseld werd en er geen standpunten zouden ingenomen worden wou de minister geen pers bij de gesprekken en werden na de gesprekken met de verschillende besturen ook geen verklaringen afgelegd.

Gemeente of stadbesturen die er over dachten om bij het gesprek ook de fractieleden van de oppositie bij het onderhoud te betrekken werden op andere gedachten gebracht.

Vrijdagvoormiddag was de Vlaamse Minister van Openbare Weken te gast in West Vlaanderen. Rond de middag stond in de trouwzaal in het Maldegems gemeentehuis de tafelgedekt voor de minister.

Tijdens de maaltijd die niet langer dan anderhalf uur mocht duren kreeg het Maldegems college van burgemeester en schepen de gelegenheid om hun bedenkingen en vragen te formuleren. Na haar bezoek in Maldegem werd Minister Crevits in het stadhuis in Eeklo verwacht.

LANDBOUWERS

Voor de aankomst van de minster minister konden we nog even een blik werpen, op een verlanglijstje dat schepen van Milieu Geert De Roo had opgemaakt. Hij en het Maldegems college wil dat de minster er over waakt dat voor er een beslissing genomen wordt alle mogelijke alternatieven voor de verbreding worden onderzocht.

Hij wou ook er de minster ook nog eens op wijzen dat de landbouwers hoe dan ook de grootste slachtoffers worden als de verbredingen er komen. Zij zullen voor welke vorm er ook gekozen wordt grond moeten in leveren.

Het wordt nu afwachten op de bekendmaking van de resultaten van de haalbaarheidsstudie. Uit doorgaans betrouwbare bron vernamen wij dat er zou afgezien worden van de samenvoeging van de twee vaarten. Dat zou betekenen dar er gekozen wordt voor alleen het verbreden van de Stinker.

 


HOE KWAM HET GAT IN HET GLASRAAM

In een van de teruggeplaatste ramen van de kerk is er een gaatje. Dat was er niet in toen het gerenoveerd raam werd teruggeplaatst.

In het najaar van vorig jaar werd werk gemaakt van de herstelling van de glasramen van de Sint Adrianuskerk. Die werken lopen ondermeer door de ongunstige weersomstandigheden langer uit dan voorzien.

Het ontmantelen van de glasramen is een werk dat met de grootste omzichtigheid moet gebeuren en ook het kuisen van de het glas en vooral het aanbrengen van nieuw lood is een secuur werk

De werken aan de ramen aan de rechterkant van de kerk zijn gedaan. Het glas kreeg een grondige poetsbeurt en het afbrokkelende lood werd vervangen. Korte tijd nadat de afgewerkte ramen waren teruggeplaatst werd vastgesteld dat in een van de ramen op ongeveer 30 cm van de onderkan van het raam een klein gaatje is.

Iedereen die bij de werken aan de kerk betrokken is weet dat het gaatje er niet in was toen de ramen werden teruggeplaatst. Niemand wee echter hoe het gaatje er is ingekomen.

Er worden verschillende hypotheses naar voor geschoven maar zekerheid overheid over de oorzaak is er niet. Vast staat dat er een oplossing voor het robleem moet komen.

Er werd reeds overleg gepleegd in de kerkfabriek en er werd ook reeds gesproken me de aannemer. Over hoe het probleem moet opgelost worden en wie er voor de extra kosten moet opdraaien werd nog niets bekend gemaakt.

Volgens een jurist is het gaatje in het raam in de eerste plaats een probleem van de aannemer die de werken uitvoert.

Zolang de werken bezig zijn is hij volgens de jurist verantwoordelijk voor de goederen die hem werden toevertrouwd.

Kan hij bewijzen dat het gat in het raam er gekomen is door toedoen van een derde dan kan hij de kosten op die persoon verhalen. Anders draait hij of zijn verzekering op voor de extra kosten.


VERENIGIGDE VRIENDEN IN CONCERT

Zaterdag 12 april verwachten De Verenigde Vrienden Adegem de muziekliefhebbers in den Hoogen Pad om er vanaf 20u te genieten van hun Lenteconcert.

De Fanfare zorgt niet alleen voor de sfeer tijdens het lente concert. Naast het optreden van de eigen drumband onder de leiding van Kris Van Canneyt laat is ook de Koninklijke Harmonie De Eendracht te gast op het lenteconcert. Kaarten voor het concert zijn te koop bij het bestuur en de leden van V V A.

 


DE GEDEELDE ADORATIE VAN JEAN BLAUTE EN ERIC MELAERTS

Wie twee gitaarvirtuozen aan het werk wil zien en horen die heeft zaterdag 19 april zeker afspraak in den Hoogen Pad. "Gedeelde adoraties" is niet het eerste samenwerkingsproject van Jean Blaute en Eric Melaerts.

Er wordt zaterdagavond niet alleen gitaar gespeeld. Naast een grote voorraad gitaren is er op het podium ook plaats voor een accordeon, melodica, een pianovleugel, klavieren en micro' s. Jean en Eric spelen niet alleen muziek zijn zingen ook.

Kaarten voor dit optreden zijn te verkrijgen op het secretariaat van den Hoogen Pad.

 


WIE BESCHERMT PARKEEPLAATSEN VOOR VRACHTWAGENS ALS MONUMENT

Als in de toekomst het Canadees Militair Kerkhof in Adegem als monument beschermd wordt worden ook de parkeerplaatsen voor vrachtwagens beschermd.

Tot vier april liep er een openbaar onderzoek in verband met het beschermen van het Canadees Militair Kerkhof in de Prins Boudewijnlaan als monument.

Tot die datum kregen de inwoners van Groot Maldegem de gelegenheid om openlijk aanmerkingen te geven over die bescherming.

De vaderlandslievende verenigingen zijn tevreden over het initiatief van de bevoegde minister. Zij hadden het echter mis toen zij dachten dat door een eventuele bescherming als monument de parkeerplaatsen voor vrachtwagens voor het kerkhof zouden verdwijnen.

Uit de uitleg die tijdens de behandeling van het punt in de gemeenteraad werd gegeven werd door de burgemeester duidelijk gesteld dat bij de bescherming de bestaande politiereglementen mee worden overgenomen.

" Wie beschermt er nu parkeerplaatsen voor vrachtwagens als monument " reageerden enkele leden van de verenigingen.

 


GEMEENTE BLAAST AANKOOP KLEINE VRACHTWAGEN (VOORLOPIG) AF

Toen het college van burgemeester en schepenen enkele maanden terug de aankoop van een licht vrachtwagen voorstelden kwam er zoals verwacht kritiek vanwege de Groene fractie.

Het was niet de eerste maal dat Erwin Goethals het wagenpark en het beheer ervan op de korrel nam. Zoals gewoonlijk werd de aankoop zonder de steun van Groen! goedgekeurd.

De groene fractieleider is er van overtuigd dat zijn aanhoudende kritiek mee een rol heeft gespeeld in de beslissing die het college van burgemeester en schepenen in hun zitting van 17 maart hebben genomen.

Toen beslisten zij om de aankoop niet te gunnen. Een van de redenen voor die beslissing is een mobiliteitsstudie die het college zal maken.

Het college wil voor het overgaat tot het aankopen van nieuwe wagens eerst via die studie nagaan of er nieuwe wagens nodig zijn en zo ja voor welke dienst(en).

 


SHAKESPEARE COMPLEET IN 97 EN ½ MINUUT

Wie op 4 en 5 april het lachsucces van Jo De Schepper, Norbert De Coster en Etienne Notteboom Shakespeare Compleet in 97en ½ minuut niet konden bij wonen hoeven niet te wanhopen.

Het stuk dat fragmenten brengt uit alle 37 stukken die door Shakespeare werden geschreven is op17 en 18 april telkens vanaf 20u nog te genieten in den Hoogen Pad.

Kaarten voor die optredens kunnen besteld worden bij Rita De Wilde op het nummer 050-71.28.43.


Home
Home
 
Made in France