De week van Pol Veirman
Vijfde jaargang - n° 225 - Week 11 : 16 maart 22 maart 2008


DE DEUREN VAN 't OVENTJE BLIJVEN VOOR ALTIJD GESLOTEN

Na de brand in de keuken van 't Oventje werd de winkel tijdelijk gesloten om de schade van de brand en rookontwikkeling te herstellen.

Het was de bedoeling van Sonja om na een maand haar zaak opnieuw te openen. Sonja die sterk onder de indruk was van het brandje in 't Oventje heeft nu beslist om de zaak niet meer te heropenen.

Haar contract met de eigenaar van de winkel loopt op het einde van het jaar af en wordt niet verlengd. De investering voor de winkel voor nog enkele maanden te heropenen liggen volgens haar berekening te hoog.

 


DE POST STEEKT VOORTEL POSTPUNT ADEGEM IN DE WACHTKAMER

Het Adegems postkantoor is te vroeg gesloten. Dat valt op te maken uit een brief van 5 maart van Johnny Thijs CEO (Chief Executive Officer) van De Poost aan burgemeester Johan De Roo. Werd het postkantoor nu gesloten dan kwam er onmiddellijk een Postpunt in Adegem.

Toen het Adegemse postkantoor gesloten werd had De Post geen oren naar het protest van een deel van de plaatselijke bevolking. Ook de tussenkomsten van politiekers op lokaal en nationaal vlak leverden niets op.

Op verwijzingen naar de eerste Postpunten die op dat momenten in België werden geopend reageerde De Post dat het om een proefproject ging en na het proefproject zouden er geleidelijk aan meer Postpunten ingepland worden. Dan zou het dossier Maldegem – Adegem opnieuw bekeken worden.

NIEUW VOORSTEL

Uit informatie op de website van De ¨Post blijk dat er tot op heden er door De Post nog met niemand in Adegem onderhandelingen gevoerd worden over de inplantingen van een Postpunt.

't Schrijverke heeft een paar jaar terug De Post gemeld dat het bereid was om in zijn zaak een Postpunt op te nemen. De Adegemse afdeling van de Intermarché was opgenomen in een lijst van Belgische afdelingen van de Intermarché waarin de directie een Postpunt wou inrichten.

Geen van beide aanvragen hebben tot op heden iets opgeleverd. Ook het aandringen van de gemeente bij De Post voor een inplanting van Postpunten in Adegem en Middelburg leverde tot op heden niets op.

Op 5 februari 2008 schreef de burgemeester opnieuw aan de CEO van De Post. In die brief laat de burgemeester De Post weten dat de gemeente bereid is om, als De Post geen geschikte plaats vindt voor een Postpunt in Adegem, ruimte in den Hoogen Pad vrij te maken om daar een Postpunt te installeren.

WACHTEN

In zijn antwoord schrijft Johnny Thijs, verwijzend naar brieven van vorig jaar, dat De Post momenteel absolute voorrang geeft aan het inplanten van Postpunten in de leefkernen en gemeenten waar nu postkantoren gesloten worden.

De vervanging van postkantoren door Postpunten zal volgens de heer Thijs nog zeker tot het einde van dit jaar duren.

Pas daarna zal De Post kunnen denken aan de verdere uitbouw van het netwerk van postpunten in gemeenten of leefkernen die op ruime afstand van een postkantoor liggen.

Het voorstel van de burgemeester De Roo zal De Post opnieuw bekijken als de tijd daar rijp voor is. Een datum heeft de CEO van De Post daar niet opgeplakt.

 


IEDER ZIJN WAARHEID OVER HET SCHIPDONKKANAAL

Voor en tegenstanders van de verbreding van het Schipdonkkanaal kruisten de degens in den Herbakker. De projectleider en opmaker van de studie en de kosten batenanalyse lieten er het achterste van hun tong niet zien en professor Georges Allaert had zijn objectieve bedenkingen.

Steeds meer mensen nemen stelling voor of tegen de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal. Die verbreding zou van het Schipdonkkanaal een duwvaart maken voor schepen tot 4.500 ton.

Het duwvaartkanaal moet zorgen voor betere binnenvaarverbinding tussen Zeebrugge en het binnenland. Naast de actiegroep 't Groot Gedelf die startte in Damme zijn er in de gemeente die langs de twee vaarten en het Schipdonkkanaal liggen nog meer actiegroepen tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal en de samenvoeging van de twee vaarten opgericht.

Die werkgroepen hebben de handen in elkaar geslagen en met een petitie die nog steeds loopt hebben zij al meer dan 15.000 handtekeningen verzameld.

Dat is voldoende om in het Vlaams Parlement een hoorzitting over het project af te dwingen. De actiegroepen zullen tijden die hoorzitting, waarvan de datum door de Vlaamse regering wordt bepaald, hun argumenten laten verdedigen door een team van experts die zullen samenstellen.

KAARTEN OP TAFEL

RESOC (Regionaal Economisch Sociaal Overlegcomité) Meetjesland, Leiestreek en Schelde organiseerde vorige week woensdag in den Herbakker in Eeklo een informatieavond voor gemeenteraadsleden uit de regio en vertegenwoordigers sociale partners, natuur en milieuverenigingen en actiecomité.

Aan het woord kwamen woordvoerders van het bestuur van Waterwegen en Zeekanaal, de projectleider van het Seine Schelde project, waarin de verbreding van het Schipdonkkanaal kadert, en vertegenwoordigers van belangengroepen.

Door duidelijke taal te spreken zouden de sprekers de gemeenteraadsleden zich een beter beeld van de situatie kunnen geven als zij over enkelen maanden gevraagd worden een niet bindend advies over het project te geven.

RESOC voorzitter Johan De Roo stelde de verschillende sprekers voor en ontkende in zijn inleiding niet dat het voor de gemeente bij het nemen van een stelling een afweging zal worden tussen de voor en nadelen die het project voor onze regio zal meebrengen.

Leo Clinckers gedelegeerd Bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal somde een aantal redenen op waarom een betere binnenvaartverbinding tussen Zeebrugge en het hinterland nodig is. Daarbij spelen volgens hem naast economische belangen ook in niet geringe mate milieuoverwegingen een belangrijke rol.

Schepen op het een duwvaartkanaal houden vrachtwagens van de weg en veroorzaken veel minder milieuvervuiling dan de uitlaten van vrachtwagens. Projectleider Willem Van Crombrugge had het over de technieken die zullen gebruikt worden en de verschillende opties waarrond gewerkt wordt.

Over de omvang van de verbreding en langs welke kant van het kanaal er grondinname zal gebeuren werd met geen woord gerept.

Uit de uitleg van de eerste sprekers bleek dat het project geen enkel alternatief geeft voor de verbreding van het Schipdonkkanaal. Dat was dan ook een van de argumenten die zowel Wim Slabbaert van Natuur en Landschap Meetjesland en Guy PLasschaert van 't Groot Gedelf de projectleider voor de voeten gooiden.

Voor Peter Van Bossuyt van de Boerenbond zijn de landbouwers als de verbreding er komt altijd de grote verliezers. Het project zal hen landbouwgrond kosten.

De compensaties die de milieuorganisaties zullen vragen zal hen eveneens grond kosten en als er langs het verbrede kanaal ook nog industriezones komen zal dat ook ten koste van de landbouw gaan.

De tegenstanders zijn er ook van overtuigd dat een verbreed kanaal gekoppeld aan de groei van Zeebrugge het vrachtverkeer langs de weg niet zal verminderen maar juist nog zal doen toenemen .

Voor Vincent De Saedeleer Algemeen Directeur Handelsdienst Havenbestuur Zeebrugge is de verbreding een noodzaak voor de verdere economische uitbouw van zowel de haven als onze regio. De estuairetrafiek die nu reeds gebruikt wordt, waar de tegenstanders naar verwijzen kan niet gebruikt worden op de binnenscheepvaart richting Oost en West Vlaanderen.

De schepen zijn te groot en het transport is te duur. Ook voor Danny Van Rooyen regio directeur van VOKA Gent is de verbreding van het kanaal een noodzaak voor de economie. Hij is er zich wel van bewust dat er bij de realisatie van het project inspanningen moeten gedaan worden om de negatieve effecten voor mens en milieu tot een minimum te beperken.

REACTIE

Iedereen kreeg na de eerste ronde de gelegenheid om te reageren op de uitspraken van de anderen panelleden. Daar werd het publiek in den Herbakker niet veel wijzer van net als van de vragen die van uit het publiek werden gesteld.

Er werden vragen gesteld die enkel de Vlaamse regering een antwoord kon geven en die was in het panel niet vertegenwoordigd. De resultaten van de kosten batenanalyse die eind april klaar moet zijn zullen eerst naar de Vlaamse regering gaan.

Het plan MER (Milieu Effectenrapport zal pas tegen het einde van dit jaar klaar zijn. Pas als ook de inhoud van dat rapport gekend is zullen de gemeenten uit het Meetjesland hun liefst unaniem gezamenlijk definitief standpunt bepalen. Er zijn nu al enkele besturen die duidelijk hebben aangegeven in welke richting hun advies zal gaan.

Professor Allaert die mee aan de basis lag van het Gewestplan dat in 1978 van kracht werd en geen bindingen heeft met voor of tegenstanders vond de kosten batenanalyse zinvol op voorwaarde dat het project niet eng bekeken wordt maar kadert in een nationaal havenbeleid. Die visie vindt hij momenteel niet terug in de studie.

Het wordt nu uitkijken naar eind april als de resultaten van de kosten baten analyse bekend gemaakt worden. Dan zal ook duidelijk worden welk prijskaartje er aan het project hangt.

 


DE KRUIPUIT LEERDE OVER DE DODE HOEK

De leerlingen van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar volgden vrijdagvoormiddag aandachtig de les over de dode hoek. Bij vrachtwagens. Daarna kregen zij een aantal vragen voorgeschoteld.

Ook op de gemeenteschool op de Kruipuit is veiligheid in het verkeer een belangrijk item in het lessenpakket.

Om de kinderen aan te zetten hun fluohesje te dragen organiseerde de school ook dit jaar een actie waarbij de kinderen die tijdens de donkere maanden op hun tocht van en naar school, die hun hesje droegen, punten konden verzamelen die hen recht gaven op een armlampje. Samen met de actie van vorig jaar deelde de school al 90 armlampjes uit.

Dit jaar was de school ook een van de winnaars van de prijsvraag van Veilig op Weg. Daardoor kreeg de school vrijdagvoormiddag het bezoek van het vrijwilligersteam van Veilig op Weg met hun vrachtwagen van 16m lang.

ZIEN EN GEZIEN WORDEN

Met hun bezoek aan de school gaven de mensen van Veilig op Weg de leerlingen de kans om zelf te zien dat een vrachtwagenchauffeur zelfs met een dode hoekspiegel voetgangers en fietsers niet kan zien als ze te dicht tegen de flanken van de vrachtwagen staan of net voor de vrachtwagen passeren.

Zij weten nu dat de chauffeur hen in zijn dode hoekspiegel kan zien als ook zij hem of haar kunnen zien in die spiegel.

Nadat ze een aantal gevaarlijke situaties met vrachtwagens op film hadden gezien mochten de kinderen zelf in de cabine van de vrachtwagen kruipen terwijl hun medeleerlingen rond de vrachtwagen wandelden. De begeleiders toonden de kinderen aan waar ze moeten staan of bewegen zodat de chauffeur hen in zijn spiegel kon opmerken.

Voor zij in en rond de vrachtwagen mochten kregen de leerlingen in groepjes een les over het veilig wandelen en fietsen in de onmiddellijke omgeving van een vrachtwagen.

Aan de hand van een vragenlijst werd daarna getest om na te gaan of de kinderen geluisterd hadden naar de lesgever en ook de tips in het filmpje goed hadden begrepen.

Werden op de vragenlijst vragen verkeerd beantwoord dat werd er door de mensen van Veilig op Weg nog eens extra op de fout ingeschatte situaties teruggekomen. Veel hebben zij vrijdagvoormiddag niet moeten herhalen.

 


VEEL VOLK OP DE TWEEDEHANDSBEURS VAN DE GEZINSBOND

Zowel de Gezinsbond als standhouders waren na afloop van de tweedehandsbeurs in den Hoogen Pad tevreden. De standhouders kwamen niet alleen uit Adegem.

Ook uit West Vlaanderen en van over de Nederlandse grens vonden ze hun weg naar de tweedehandsbeurs in den Hoogen Pad. Het was tussen 10u00 en 13u00 doorlopend druk.

Er bleef na de sluiting van de beurs nog veel materiaal over maar er was ook veel verkocht. Voor sommige stukken speelgoed werd door bezoekers tegen elkaar opgeboden.

 


WEDSTRIJDBAL VOOR DE ALTE HERREN

Voor mogelijks hun laatste wedstrijd van deze competitie konden de Alte Herren rekenen op een wedstrijdbal van gemeenteraadslid Annelies Lammertyn.

Ondanks het doorlopend veldoverwicht werd het voor de Alte Herren een karige 3 - 2 overwinning.

 


KERSTCONCERT BRACHT 4.717,09 EURO OP

Vertegenwoordigers van de Adegemse koren, V V A en verenigingen, die meewerkten aan het kerstconcert overhandigden aan de Adegemse afdeling van de VZW De Vierklaver een cheque van €4.717,09

Vorig jaar sloegen een aantal verengingen, de twee Adegemse koren en de V V A de handen in elkaar en organiseerden samen een kerstconcert.

De koren, de muziekmaatschappij en verenigingen waren het er van meet af aan over eens dat de opbrengst van het kerstconcert naar een goed doel of een instelling moest gaan. Er werd gekozen voor de VZW De Vierklaver.

Het kerstconcert deed de Sint Adrianuskerk vol lopen. Dankzij de sponsoring en medewerking van een aantal firma' s bleven de kosten voor de organisatie het kerstconcert beperkt. Als het van het publiek afhangt komt er ook in 2008 een kerstconcert in de kerk.

Maandagavond was een delegatie van alle verenigingen die aan het kerstconcert meewerkten te gast in de Vierklaver. Zij overhandigden er de opbrengst van het kerstconcert aan de verantwoordelijk van de Vierklaver.

 


EEN RECORD SNEUVELDE TIJDENS DE GAAIBOLMARATHON

Zondagmiddag om 13u30 werd zoals ieder jaar op de tonen van Zorba de Griek de 9de gaaibolmarathon in de Poermolen in Donk afgesloten.

Zowel de bolders als de vrijwilligers die instonden voor de bediening van de bolders en hun supporters zagen er na 24 uren zonder slaap nog behoorlijk goed uit. Zij werden allemaal door de verantwoordelijken van de Vierklaver met een geschenk bedacht.

In tegenstelling met vorig jaar sneuvelde dit jaar maar een record. Er werden op 24 uren 4400 bollen gerold en er werd tegen 27 ploegen gespeeld. De marathon bolders wonnen tegen 22 uitdagers. De 5 nederlagen die het marathonteam moest incasseren was het enige record dat dit jaar sneuvelde.

 


REGEN KREEG VERWENWEEKEND NIET STUK

De 53 gasten die zich vorig jaar tijdens de slotmanifestatie van KOTK inschreven voor het verwenweekend in RVT Sint Jozef dat vorig weekend door het comité KOTK voor de gelegenheid werd omgedoopt tot Manoir Saint Joseph hebben genoten van hun kortverblijf in de Mevr. Courtmanslaan.

Zaterdagavond was de rode loper uitgerold om de gasten te ontvangen. Gastronomisch etentje liep voor sommige van de gasten uit tot in de kleine uurtjes.

Zelfs de regen op zondagvoormiddag tijdens de historische wandeling door het centrum van Maldegem kon de goede sfeer niet breken. Het kortverblijf werd afgesloten met een bezoek en een etentje in 't Warmhof.

 


BJM BENJAMINS KAMPIOEN

Met nog twee uitwedstrijden voor de boeg zijn de Benjamins van BJM met Adegemse baskettalent in zijn rangen reed zeker van de titel.

Hun laatste thuiswedstrijd was een triller. De BJM Benjamins die in deze competitie nog maar een wedstrijd verloren liepen eerst een 5 tal punten uit om daarna opnieuw bijgebeend te worden door de ploeg uit Oudenaarde.

Na de rust liep BJM opnieuw uit om maar zag op 5 minuten voor het einde de bezoekers opnieuw langszij komen. In een spannend slot nam BJM toch nog voldoende afstand van Oudenaarde en kon thuis de titel vieren.


Home
Home
 
Made in France