De week van Pol Veirman
Vierde jaargang n° 179 - Week 18 van 29 april tot 05 mei 2007


VRACHTWAGENS NIET LANGER WELKOM AAN CANADEES KERKHOF

Dit beeld behoort weldra tot het verleden. De gemeenteraad keurde een politiereglement goed waardoor het voor vrachtwagens verboden is te parkeren voor het Canadees Kerkhof

Dat ons gemeentebestuur soms kort op de bal kan spelen hebben ze bewezen met de snelle oplossing die ze gegeven hebben aan het probleem van de tijdens de weekends geparkeerde vrachtwagens voor het Militair Canadees Kerkhof in de Prins Boudewijnlaan.

Het was in week tien van dit jaar dat wij, op vraag van de vaderlandslievende verenigingen en mensen uit de omgeving van het kerkhof, aandacht besteedden aan het probleem.

Het had heel wat voeten in de aarde om er achter te komen wie er verantwoordelijk was voor de parking en wie er kon voor zorgen dat de vrachtwagen tijdens het weekend geen beslag meer kunnen leggen op de parkeerplaatsen voor het kerkhof dat als een oorlogsmonument mag omschreven worden. Het was de heer Kindt van de Administratie Wegen en verkeer afdeling Meetjesland die ons op de goede weg zette.

GESTEMD

Begin april bevestigde mobiliteitsambtenaar André Hoogerwerf dat er een politiereglement in voorbereiding was. Tijdens de gemeenteraadszitting van woensdag 25 april werd het nieuw politiereglement reeds ter goedkeuring aan raadsleden voorgelegd. Over enkele weken kan het reglement in werking treden.

Tijdens de bespreking dringen zowel Freddy Boels als Ann Van Reybroeck er bij de meerderheid op aan om voor bewaakte of afgesloten parkings voor de vrachtwagens te zorgen. Een voorstel waarop het college niet wenste in te gaan. " Het is niet de taak van de gemeente om voor parkeerplaatsen te zorgen voor de vrachtwagens. Dat is in de eerste plaats de opdracht van de bedrijven zelf.

Vrachtwagens kunnen gebruik maken van de parkeerstrook langs de Koning Albert in Maldegem en van de parking van het André Trensonstadion in Adegem" reageerde de burgeemeester. Dat de vrachtwagenchauffeurs in de toekomst hun vrachtwagen tijdens het weekend in hun straat zullen parkeren is volgens schepen Remi De Jaeger geen argument.

Hij verwees naar het reglement dat het parkeren van vrachtwagens in de bebouwde kom regelt. De gemeente moet volgens de schepen van financiën, indien nodig, de moed hebben de politie opdracht geven op te treden tegen chauffeurs die inbreuk plegen op dat reglement. Net zoals er in de toekomst controle zal moeten gedaan worden op de vrachtwagens die zich 's avonds en tijdens het weekend de N9 op de strook naast het fietspad parkeren.

 


GEEN OMLEIDING TIJDENS WERKEN AAN DE N9

Op 21 mei begint aannemer De Waele aan de werken aan het middenvak van de N9. Hij hoopt daarmee voor het bouwverlof of ten laatste de eerste week van augustus klaar te zijn

De werken die de komende maanden worden uitgevoerd aan het middenvak van de N9 tussen de grens met Maldegem en de Hillestraat, hebben geen verband met de werken in het kader van het nieuw streefbeeld van de N9 tussen Gent en de grens met West Vlaamse die momenteel nog in de studiefase zitten. Het is een van de ingrepen om de zwarte punten in het verkeer langs de N9 weg te werken.

Op 10 mei om 20u00 organiseert de gemeente in het vooruitzicht van de werken een informatievergadering in den Hoogen Pad. De firma zal er uitleg geven over de werken en hoe ze zullen aangepakt worden.

Uit de ons verstrekte informatie blijkt dat het op het middenvak op een regelmatige afstand van elkaar kleine verkeersdrempels zullen aangelegd worden. Daarom zullen een aantal betonvakken worden uitgebroken. Die drempels zullen zo aangelegd zijn dat snelheidsduivels er zullen van af zien om in de doortocht van Adegem toch nog voorbij te steken.

Doordat de werken in fazen worden uitgevoerd zal er tijdens de duur van de werken geen omleiding voorzien zijn. Er zal op de dagen dat er gewerkt wordt verkeer over een rijvak mogelijk zijn. Het verkeer zal doormiddel van lichten geregeld worden.

Het ligt in de bedoeling van de firma om tijdens de weekends de twee rijvakken voor het verkeer open te stellen. Mochten de werken niet af zijn voor het bouwverlof dan zouden ook tijdens het bouwverlof de twee vakken voor het verkeer worden opengesteld.

 


WAARHEEN MET ONS AFVALWATER

Er komt een tijd dat niemand nog zijn afvalwater in de grachten mag lozen. Die grachten en beken zullen dan nog enkel gevoed worden met oppervlakte water en bijgevolg ook zuiver water bevatten. Hoe worden wij dan van ons vervuild afval water verlost?

Voor mensen die in een straat wonen waar de riolering ligt is er geen enkel probleem die kunnen aansluiten op het rioleringsnetwerk. Er zijn echter ook in Maldegem en zijn deelgemeenten nog straten waar geen riolering ligt maar er in de toekomst wel zal komen en straten waar nooit riolering zal komen.

Het is de VMW (Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening) die beslist waar er in een stad of gemeente riolering komt die het water afvoert naar een van zijn waterzuiveringstations.

DUIDELIJKHEID

De steden en gemeenten zijn al lang vragende partij naar een indeling van hun grondgebied in zones. Nu is er een voorontwerp van zoneringplan klaar. Daarop staan de verschillende zones aangeduid. In de zone waar nooit riolering komt zullen de mensen zelf, al of niet met subsidies moeten zorgen voor de zuivering van hun afvalwater.Dat kan individueel of in groep.

Het voorontwerp ligt tussen 30 april en 30 juni ter inzage op de Milieudienst in de gebouwen van de technische dienst in de Bloemestraat. De plannen kunnen iedere werkdag tussen 10u en 12 en tussen 14u en 16u bekeken worden. Wie informatie wenst kan vragen naar Cedric Depuydt (Milieuambtenaar) of Francky Vandycke (duurzaamheidambtenaar).

Op donderdag 3 mei om 20u00 organiseert de gemeente ook een informatievergadering over het zoneringplan in den Hoogen Pad. Bezwaren, opmerking of suggesties op het voorontwerp kunnen zowel op die avond mondeling gegeven worden of voor 30 juni schriftelijk ingediend worden bij het college van burgemeester Markt 10 Maldegem.

 


VLIEGPLEIN IN DE KIJKER TIJDENS ERFGOEDDAG

Tijdens de erfgoeddag deden leden van de VZW Belgian Aviation History Association op 't Vliegplein eventjes de sfeer van de oorlogsjaren herleven.

Dat er op een industrieterrein straatnamen als Industrielaan, Ambachtenlaan, Steenhouwerslaan voorkomen is normaal. Minder gebruikelijk op een industrieterrein is een straat die Vliegplein heet. Het grootste deel van de mensen die na 1950 geboren zijn hebben er geen weet van welk verhaal er achter die straatnaam zit.

Voor wie zondag tijdens de Vlaamse erfgoeddag een bezoek bracht aan de Commanderie en haar omgeving kon horen en zien waarom er een Vliegplein op het industrieterrein ligt. Tijdens WO II werd de zone waar nu het industrieterrein is eerst door de Duitsers en daarna door de geallieerden als vliegplein gebruikt.

Dit beeld kon een beeld zijn uit een van de propagandafilms van tijdens de oorlog. Het is echter een foto die wij zondagnamiddag aan de Commanderie trokken

Leden van de vzw BAHA deed met oude legervoertuigen, oorlogswapens en uniformen de sfeer van de periode van de oorlog op het Vliegplein even herleven. In de Commanderie zelf werd een vertelmoment over de rol van het vliegplein tijdens WO II georganiseerd.

Dat er op het industrieterrein nog gebouwen zijn die herinneren aan de oorlog werd duidelijk tijdens de geleidewandeling die er tijdens de erfgoeddag werden georganiseerd. In sommige loodsen zijn nog Duitse en of Italiaanse teksten op de wanden te zien.

MEER

In den Hoogen Pad heerste zondag een serene sfeer. Deskundigen bogen er zich over documenten of teksten die voor een moeilijk te ontcijferen waren.

Niet alleen op 't Vliegplein was er in het kader van de Erfgoeddag iets te beleven. Wie in zijn archief stukken had die hij niet kon ontcijferen of waarvan hij de oorsprong niet wist kon zondag in den Hoogen Pad terecht. Daar zaten een aantal deskundigen die de archiefstukken, oude documenten en boeken bekeken en er de juiste betekenis van weergaven voor de nodige achtergrond informatie zorgden.

Noël Ryheul gaf graag uitleg bij de vele fototoestellen en filmapparatuur en beeldjes die hij in zijn Camera Obscura tentoonstelt

Ook in de oude Aardenburgse Weg duiden de vlaggen aan dat er iets in verband met de erfgoeddag te beleven viel. Wie binnen ging in Camera Obscura van Noël Ryheul zette grote ogen van de vele uiterst zeldzame exemplaren van fototoestellen en filmapparatuur die Noel in de loop van de afgelopen jaren verzameld heeft.

Hij heeft ook een collectie van honderden poppen en beeldjes die allemaal een link hebben met fotografie. De tentoonstelling is enig in haar soort. Op eenvoudig verzoek aan Noel Ryheul kan de tentoonstelling door groepen bezocht worden. Noel is ook de man die kilometers film heeft over alle grote en kleine gebeurtenissen die in Maldegem of een van zijn deelgemeenten plaatsvonden.

 


MINDERMOBIELENCENTRALE ORGANISEERDE DUIZENDSTE RIT

Francine Bassier en Achiek De Smet werden door het bestuur van het OCMW in de bloemen gezet. Zij waren de passagiers voor de 1000ste rit van de Mindermobielenwagen. Hun chauffeur was Etienne De Keyzer

In juni 2005 startte het OCMW met een mindermobielencentrale. Daar kunnen mensen die wegens ouderdom of gezondheidsredenen zich zelf niet of moeilijk met hun eigen wagen of met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.

De centrale wordt bemand door het personeel van het OCMW. De chauffeurs van de MMC zijn allemaal vrijwilligers. Het zijn allemaal mensen de het uit idealisme doen en waarvoor de mensen die beroep deden op de MMC niet dan woorden van lof hebben.

STIJGEND SUCCES

In 2005 had de MMC slechts 19 betalende klanten die goed waren voor 178 ritten. Het lidgeld bedraagt €7,00 en er wordt €0,25 per kilometer aangerekend. De residenten van de OCMW rusthuis zijn automatisch ( gratis) lid van de MMC. In 2006 liep het aantal leden op tot 56 en werden er 537 ritten ingeschreven.

Vorige week werd al de 1000ste rit gevierd. Volgens OCMW voorzitter Marleen Van den Bussche gaat het succes van de MMC nog steeds in stijgende lijn. Het aantal mensen dat op deze dienst van het OCMW beroep doet gaat in stijgende lijn. Het bestuur van het OCMW zal in de nabije toekomst beslissen over de aankoop van een tweede tweedehands liftwagen voor de MMC.

 


ALTE HERREN SNEUVELEN IN HALVE FINALE

Ook met de wedstrijdbal geschonken door Wim Blomme van het Plak en cementwerken bedrijf zijn de Alte Herren KVK Adegem ( met de ballenschenker in het team) er niet in geslaagd om zich tegen OVB Oostende te plaatsen voor de finale van de Beker van de Veteranen.

 


NIEUWE GIDSEN

Maldegem is een van de weinige gemeenten van het Meetjesland waar het toerisme in de lift zit. Voor de tweede maal organiseerde VVV Maldegem een cursus en examen voor gidsen. Van de 12 cursisten die zich voor de lessen inschreven hebben de helft hun diploma behaald.

Dat werd hen donderdagavond in de kantoren van de Dienst Toerisme uitgereikt door schepen van Toerisme Antoine Pauwels. Omdat het aantal groepen dat Maldegem bezoekt en de aanvragen om Gidsen in stijgende lijn gaat zullen de nieuwe gidsen snel ingeschakeld worden.

 


AMATEURKUNSTENAARS IN DE KIJKER

Nog tot zondag 6 mei zet ook Maldegem tijdens de week van de Amateur-Kunsten zijn kunstenaars in de kijker. WAK ging zaterdagnamiddag officieel van start met de opening van een tentoonstelling in de oude- kliniek van dr. De Lille. Het koor Thaleia zorgde voor de muzikale omlijsting. Voor het volledig programma van WAK kan u terecht op de website van de gemeente Maldegem.

 


RESOC LIET SCHIP TE WATER

De 17 gemeenten regionaal Economisch en Sociaal Overlegcomité (Resoc) bundelt zijn krachten om zijn economische, sociale en toeristische rol in de maatschappij te versterken.

Het comité met als voorzitter stelde Johan De Roo zich in de Paterskerk in Eeklo voor als een schip waarvan de bemanning bestaat uit vertegenwoordigers van de 17 gemeentebesturen en vertegenwoordigers van de werknemers, werkgevers en sociaal, economische en toeristische sectoren.

Samen willen zij de lijnen voor een gemeenschappelijke toekomst uittekenen. Door als een blok op te treden willen zij ook financiële ondersteuning van de regeringen krijgen.


Home
Home
 
Made in France