De week van Pol Veirman
Vierde jaargang n° 171 - Week 10: van 4 maart tot 10 maart 2007


MEER SNELHEIDSCONTROLES OP DE ZWEPE

Er breken slechte tijden aan voor de laagvliegers tussen de Kruipuit en Ursel. De politie zal in de toekomst meer niet- aangekondigde controles uitvoeren.

Veel automobilisten zien de ongeveer 1,5 km tussen de Zwepe en Ursel als een racebaan. De politie heeft er de afgelopen maanden een aantal tellingen uitgevoerd. Uit die tellingen bleek dat veel automobilisten er de maximum toegelaten snelheid van 90km/u aan hun laars lappen.

Er werden pieken tot 173 km/u opgetekend. Vandalen die waarschijnlijk dachten dat het meettoestel een onbemande camera was hebben het toestel op de Zwepe stukgeslagen. Die daad en de alarmerende cijfers over snelheidsduivels hebben de Maldegemse politie er toe doen besluiten om het probleem drastisch aan te pakken.

Er komen in de nabije toekomst meer en niet - aangekondigde controles in die zone. De politie zal zich niet alleen beperken tot het controleren van de snelheden. Er zal ook controle gedaan worden op het rijden onder invloed ( drank en of drugs) en op de boordpapieren.

Ondertussen gaat de politie al dan niet in samenwerking met de aangrenzende politiezones verder met de controles tijdens het weekend. Vorig weekend werd de N 9 tussen Maldegem en Lovendegem als actieterrein uitgekozen. Ook tijdens die acties werden naast de snelheid ook andere controles uitgevoerd.


KASSEIEN VERDWIJNEN UIT DE CANADEZENLAAN

Nog een jaartje of twee geduld en ook in het eerste deel van de Canadezenlaan behoren de kasseistenen het verleden.

Niet alleen het wegdek maar ook de riolering in het eerste deel van de Canadezenlaan, tussen de N9 een de spoorweg, zijn aan vernieuwing toe. Dat hebben onderzoeken uitgewezen. Tijdens de gemeenteraad van woensdagavond werd het licht op groen gezet om een ontwerper voor de renovatie van dat deel van de Canadezenlaan aan te stellen.

Zoals steeds hadden de raadsleden goede raad voor de nog aan te stellen ontwerper. De groene fractie vroeg schepen van openbare werken Noël Wille er op toe te zien dat er in het ontwerp voldoende elementen aanwezig zijn die er voor zorgen dat de automobilisten ook in de gerenoveerde Canadezenlaan zich aan de zone 30 regeling moeten houden.

Het staat nog niet vast in welk materiaal de rijweg zal worden uitgevoerd. De kasseien zijn echter nog in goede staat en zullen op het gemeentelijk depot worden opgeslagen.

Het aanstellen van een ontwerper is de eerste stap in het dossier. Er zal ook worden nagegaan of er voor de rioleringswerken geen subsidies kunnen verkregen worden. De aanvang van de werken wordt in de loop van 2009 verwacht.

 


NIEUWE OMHEINING ROND ADEGEMS KERKHOF

Een betonplaat en een draadafsluiting van 2m hoog moeten er mee voor zorgen dat vandalen moeilijker toegang krijgen tot het kerkhof.

De huidige draadafsluiting rond het Adegems kerkhof is op sommige plaatsen in slechte staat. Daarom heeft de gemeente beslist om een nieuwe afsluiting rond het kerkhof aan te brengen. De nieuwe afsluiting zal ongeveer een meter hoger zijn dan de bestaande afsluiting.

Er over klimmen zal voor vandalen een stuk moeilijker zijn. Iedereen rond de vergadertafel vond het jammer dat er dergelijke maatregelen moeten genomen worden om er de rust te helpen bewaren.

De nieuwe afsluiting alleen is onvoldoende om 's avonds vandalen van het kerkhof te houden. De verantwoordelijke schepen moet zich ook afvragen of het hekken aan de ingang van het kerkhof 's avonds niet moet gesloten worden.

Antoine Pauwels die als schepen bevoegd is voor het onderhoud van de kerkhoven zal de zaak bekijken. Hij werkt ook aan een dossier over het gebruik van de openbare toiletten op kerkhoven en in de omgeving van kerken.

Omdat ook die plaatsen regelmatig het doelwit zijn van vandalisme denkt hij aan een systeem waarin in de buitendeur een slot zit dat enkel open gaat als er een muntstuk wordt ingestoken.

De schepen kondigde ook aan dat hij over enkele weken een voorstel aan het college zal voorleggen dat mensen ook bij minder gunstige weersomstandigheden in staat zal stellen om op een serene en menswaardige manier afscheid te nemen van een familielid of vriend.

 


DE PAPAVER PLANTTE BOMEN EN STRUIKEN

Samen met De gemeentelijke milieudienst, de VZW Regionaal Landschap Meetjesland zorgen de leerlingen van B uit de Papaver er voor dat Steentjes over enkele maanden een ander en nog milieuvriendelijker uitzicht zal krijgen.

Dylena Andries die in de les volgt in B van de Vrije Basisschool De Papaver vond dat de gemeente en andere officiële instanties te weinig doen om onze leefomgeving te verfraaien. Daarom nam zij met verschillende openbare diensten contact op om te vragen of er geen mogelijkheid was om acties te ondernemen.

Als blijk van haar inzet bezorgde zij die diensten een aantal van de door haar gemaakte tekeningen. Het Maldegems gemeentebestuur en de vzw Regionaal Landschap Meetjesland reageerden positief op de vraag van Dylena. Zij stelden voor om samen met haar klas groen aan te planten in steentjes, een veel gebruikt fietspad dat Broekelken met de vaart verbindt.

BOMEN EN STRUIKEN

Bomen en struiken waren niet onmiddellijk thema' s van het lopende leerprogramma toen wij de uitnodiging kregen maar wij gingen toch graag in op het voorstel" vertelden ons directeur Jozef Ginneberge en jufrouw Veerle.

De 22 leerlingen kregen in Steentjes ook het gezelschap van de schepen van Milieu Geert de Roo, milieuambtenaar Cedric Depuyt, een plantploeg van de gemeente en mensen van de vzw Regionaal Landschap Meetjesland. Van die mensen vernamen wij dat er in de loop van de namiddag schietwilg, es, zwart els en eenstijlige meidoorn gepland werd.

Uniek aan deze actie was volgens de mensen van Regionaal Landschap Meetjesland dat er niet alleen bomen maar ook struiken werden gepland. Die struiken zullen in de toekomst een schuilplaats vormen voor de kleine zangvogels en de patrijzen. Naast een drankje ontvingen de kinderen ook een medaille als aandenken aan hun boom en struik plantactie.

 


GESLAAGDE TWEEDEHANDSBEURS

Voor het eerst organiseerden de Adegemse en Maldegemse afdelingen van de Gezinsbond samen een tweedehandsbeurs.

Op die beurs in den Hoogen Pad waren kinderklederen en speelgoed te koop. Niet alleen uit Adegem en Maldegem maar ook ondermeer Gent uit en Dendermonde reserveerden mensen zondagvoormiddag een stand in den Hoogen Pad.

Alle parkeerplaatsen rond den Hoogen Parking en het kerkhof waren bezet en ook een groot deel van de speelweide stond vol met auto's van standhouders en bezoekers.

Door het succes van deze eerste samenwerking zal er ook volgend jaar een dergelijk initiatief komen. Denise De Spiegeleire acht het zelfs mogelijk dat er nog dit jaar een tweede uitgave van de tweedehandsbeurs in Maldegem komt.

 


VERBREDING SCHIPDONKKANAAL (tijdelijk) UIT HET MASTERPLAN

Als na onderzoek blijkt dat het Schipdonkkanaal moet verbreed worden zullen volgens minister Kris Peeters alle bruggen behouden blijven.

Vrijdagnamiddag ging In Oost Vlaanderen de Staten Generaal door met als enig punt op de dagorde de mobiliteitstoekomst van Vlaanderen in het algemeen en Oost Vlaanderen in het bijzonder.

Sedert het Masterplan dat door gouverneur De Nys en zijn werkgroep werd getekend in de openbaarheid werd gebracht kwamen uit alle maar vooral politiek hoeken vooral negatieve reacties.

Tot een gezamenlijk standpunt van de Meetjeslandse gemeentebesturen in verband met de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal en de samenvoeging van de twee vaarten zoals het door gouverneur De Nys gevraagd was is het niet gekomen. Het leidde zelfs tot spanningen tussen Burgemeester Johan de Roo en een delegatie van het gemeentebestuur van Zomergem.

IN DE KOELKAST

Tijdens de gemeenteraadszitting van februari had burgemeester De Roo reeds aangegeven dat de gemeente op de Staten Generaal geen standpunt over het Schipdonkkanaal en de twee vaarten zou innemen. Tijdens de staten Generaal ging hij nog een stapje verder.

Hij vroeg gouverneur De Nys om in de eerste plaats het luik van het Schipdonkkanaal uit het Masterplan te halen tot de studie van de Klankgroep ( een studiegroep van Oost en West Vlaamse mandatarissen en vertegenwoordigers uit verschillende openbare besturen en verenigingen ) in de loop van de 2008 klaar is.

Die studie moet ondermeer aantonen welke gevolgen zowel positieve als negatieve, een verbreding van het Schipdonkkanaal op alle facetten van het leven van de mensen in onze regio zal hebben.

GEEN PANIEK ZAAIEN

Gouverneur De Nys ging in op het voorstel van Maldegems burgemeester. Heeft dan ook geen zin om de komende maanden nog meer paniek te zaaien bij de mensen die in de omgeving van de twee vaarten en het Schipdonkkanaal liggen.

Pas als de studie klaar is zullen de mandatarissen van het Meetjesland rond de tafel zitten om een gemeenschappelijk standpunt proberen in te nemen. Dat betekent niet dat er ondertussen niet onderling van gedachten zal gewisseld worden.

 


EEN KLEIN STUKJE NOORDSTRAAT WORDT EENRICHTNGSVERKEER

Doordat er vanaf 1 mei van uit de mevr. Courtmanslaan geen wagens meer de Noordstraat in mogen zal het verkeer op het kruispunt van de Noordstraat, de Molenberg en de in en uitrit richting Gidsenlaan meer verkeer komen. Daar wordt een ovaaltonde aangelegd.

Het grote probleem dat de invoering van de nieuwe verkeerscirculatie in de Noordstraat leek te worden is uiteindelijk een kleine storm in een glas water geworden. Tijdens een persconferentie stelde schepen Wille het voorstel, dat in overleg en met instemming van UNIZO Groot Maldegem werd uitgewerkt, voor.

Van eenrichtingsverkeer over de ganse lengte van de Noordstraat is geen sprake meer. Enkel tussen het kruispunt met de Bloemestraat en de lichten aan het kruispunt met de Marktstraat komt er vanaf 1 mei eenrichtingsverkeer. Het verkeer dat uit het zuiden van Maldegem naar de Noordstraat of richting Nederland moet zal vanaf 1 mei via de Vakekerkweg, de Gidsenlaan naar de Noordstraat moeten rijden.

BELANGRIJKE INGREPEN

De invoering van het eenrichtingsverkeer in het stukje Noordstraat is een logische ingreep. Er werd gekozen voor de Noord – Zuid richting omdat er meer auto uit de Noordstraat naar de Marktstraat rijden dan er van uit de Mevr. Courtmanslaan de Noordstraat inrijden.

Omdat het drukker zal worden aan het kruispunt van de Noordstraat met de Molenberg en de in en uitrit van de Gidsenlaan wordt er op dat kruispunt een Ovaaltonde aangelegd.

De tweede belangrijke ingreep, vooral op vraag van UNIZO, is de omkering van de rijrichting in de Edestraat. Het blijft er zoals nu enkel plaatselijk verkeer in de Edestraat toegelaten.

Zowel burgemeester de Roo als schepen Wille kondigden aan dat er op de naleving van dat plaatselijk verkeer extra controle zal gedaan worden. Wie uit de Edestraat in de Noordstraat komt is verplicht om rechts af te slaan richting centrum.

In de loop van de maand oktober komt er een evaluatie van de nieuwe regeling. De renovatie van de Noordstraat is voorzien voor 2008 en 2009.

 


POEZIE TUSSEN POT EN PINT

Op zaterdag 17 maart opent het Adegems Volkstheater in de zaal D'havé in Adegem—Dorp 56 voor een avond zijn Café In de Schoone Letteren.

Tussen pot en pint serveren Christa Grijp, Els Dekeyzer, Mariska Lammertyn, Jo De Schepper, Hans Ruebens en Etienne Notteboom. Voor de muzikale omlijsting zorgt Chris Ruebens. Genieten van de poëzie en het eerste drankje kost je €5. Kaarten zijn te bestellen op het nummer 050-71.25.43


Home
Home
 
Made in France