De week van Pol Veirman
Derde jaargang n° 146 - Week 37 : van 10 tot 16 september 2006


GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN VALLEN NIET
SAMEN MET ADEGEM KERMIS

 

Om de zes jaar moeten we naar de stembus om een nieuw gemeentebestuur te kiezen. Traditioneel valt die verkiezing samen met de Adegemse winterkermis. De verkiezingen van 2006 vormen daar een uitzondering op. De verkiezingen gaan door op 8 oktober terwijl Adegem op 14,15 ,16 en 17 oktober de winter tegemoet kermist.

Op zaterdag 14 oktober heeft het feestcomité een mosselsouper op zijn programma gezet. Deelnemen aan dat souper met daarna gelegenheid tot dansen, dat doorgaat in de zaal D'Havé kost €17. Wie geen mosselen lust en kiest voor een koude schotel betaalt €10. Inschrijven kan bij de leden van het kermisbestuur tot 10 oktober. Het kermiscomité heeft bewust voor de zaal D'Havé gekozen. Zij wil daarmee nagaan of de Adegemnaren liever in de zaal D'Havé dan in den Hoogen Pad feesten.

 


VIERGESLACHT

Het was feest bij de familie De Baets. De 87 jarige Anna vierde er samen met dochter Marie Thérèse De Jaeger (53j), haar kleindochter Bianca Willems (33 jaar) en haar achter kleinkind Laura Santens, een mooi en gelukkig viergeslacht.

 


ZONDVLOED ERKEND ALS RAMP

Tijdens de ministerraad van vrijdag 8 september werd beslist dat de zondvloed die in de nacht van donderdag 24 en vrijdag 25 augustus onze regio trof als ramp wordt erkend. Daardoor kunnen mensen die schade hebben geleden door de overstroming een beroep doen op het rampenfonds. Zij moeten eerst nagaan of hun geleden schade al dan niet door hun eigen verzekering wordt gedekt.

Het dossier van de gemeente Maldegem is goedgekeurd om als rampgebied te worden erkend. Nu is het aan de mensen om individueel hun schadeclaim op te maken. Voor het opmaken van die schadeclaim kunnen zij de medewerking van hun verzekeringsagent vragen. Ook bij het gemeentelijk meldpunt in de Bloemestraat zijn er mensen die advies kunnen geven bij het opmaken van de schade claim. Er zal ook bepaald worden voor welke datum een dossier moet ingediend worden.

Uit de verklaring van Gouverneur Denys konden we opmaken dat alle dossiers voor het einde van volgend jaar afgehandeld moeten zijn. Niet iedereen is er van overtuigd dat zoiets mogelijk is. Er zijn momenteel nog 1750 dossiers van een vorig wateroverlast in Vlaanderen die nog moeten afgewerkt worden. Bij de provincie gaan ze er vanuit dat de zondvloed van augustus 1700 nieuwe dossiers zal opleveren. Hoe vlugger een schadeclaim is ingediend hoe eerder het kan behandeld worden.

 


VERKIEZINGSBORDEN TEGEN DE VLAKTE

Ook in Maldegem en zijn deelgemeenten hebben alle partijen hun verkiezingscampagne ingezet. De verkiezingsborden zijn de afgelopen dagen als paddestoelen uit de grond gerezen. Niet iedereen is blijkbaar gediend met dat uitzonderlijk aanbod van gezichten van politiekers in de natuur. In de nacht van vrijdag op zaterdag werden op verschillende plaatsen verkiezingborden beschadigd of tegen de vlakte geduwd.

De afbraakploeg waagde zich tot in het centrum van de gemeente om verkiezingsborden te ontmantelen. Toen de eerste meldingen bij de verschillende partijen binnenliepen werd gedacht aan acties van andere partijen. Toen bleek dat alle partijen in de brokken deelden groeide de overtuiging dat er vandalen aan het werk zijn geweest die niets met de politiek te maken hebben.

Aan de manier waarop de borden werden aangepakt blijkt duidelijk dat meer dan een persoon aan het werk was. De eerste klachten over vernielingen zouden omstreeks drie uur s'nachts bij de politie zijn binnengelopen. Een van de kandidaten voor de komende verkiezingen zou de daders zien vluchten hebben.

 


RACING TEAM 2007 MIKT OP DAKAR

Het reacing Team 2007 staat voor een zware uitdaging. Zij zijn ook nog op zoek naar sponsors. Op 17 september wordt de buggy in Breskens voorgesteld. Op 18 november is er in de Berskens in Kleit een Dakar fuif.

Als op 6 januari 2007 de rally Lissabon Dakar van start gaat zal een van de deelnemende wagens bestuurd en geleid worden door een Maldegems- Adegems duo. Werner Zoetaert Maldegems garagist als piloot Adegemnaar Stefaan Claeys als navigator van de buggy maken deel uit van een negenkoppig team dat zich het Racing Team 2007 noemt. Naast de twee leden die deelnemen met de buggy aan de wedstrijd bestaat het team verder uit de mechaniekers Roland Van Wolleghem, Christ De Vlieger, Pascal Dobbelaere, Guido Vrombaut, de Nederlander Anne Schol. Marc Claeys en Katrien Boussier zorgen ervoor dat administratief alles op wieltjes loopt en er steeds een positieve sfeer in de groep heerst.

GELUKKIG GEWEIGERD

De idee om aan Lissabon Dakar deel te nemen ontstond tijdens de vakantie van 2004. Daar werden de andere leden van de groep gefascineerd door de verhalen die Werner Zoetaert in de vorige Parijs Dakars had meegemaakt. Werner heeft er reeds vier rally' s opzitten. Stefaan Claeys die de organisator en bezieler van het initiatief mag genoemd worden heeft net als Christ De Vlieger in het verleden ook reeds een Parijs - Dakar als begeleider meegemaakt.

Iedereen was na de vakantie laaiend enthousiast over de rally dat zij besloten om hen reeds vorig jaar al voor de rally in te schrijven. Zij weden geweigerd. " Als ik het nu bekijk dan mogen we tevreden zijn dat ze ons vorig jaar niet op de lijst van de deelnemers hebben gezet. Ik denk dat wij er niet veel potten zouden gebroken hebben" bekend Stefaan Claeys.

EEN VAN DE VIJF

"De weigering deed ons op het moment pijn maar heeft ons niet van onze droom afgehouden. In plaats van bij de pakken te blijven zitten hebben wij de koppen bij elkaar gestoken en beslist om ons voor te bereiden op de rally naar Dakar van 2007. Wij lieten de droombeelden achter ons en begonnen als nuchter Vlamingen en Nederlander aan het draaiboek van onze voorbereiding.

Wij deden opnieuw een aanvraag om deelname. Omdat er in 2007 door gebrek aan mediabelangstelling slechts vijf Belgische wagens aan de wedstrijd mogen deelnemen vreesden we dat wij ook dit jaar naast de boot zouden vallen. "We waren dan ook dolgelukkig toen het bericht binnen liep dat wij een van de 5 teams waren die op de startlijst werd opgenomen" deed Stefaan het verhaal verder.

TWEE FRONTEN

Vanaf dat moment konden wij concreet aan onze plannen beginnen werken. Er werd binnen de groep aan taakverdeling gedaan maar op de momenten dat het nodig was en is werkt iedereen aan het zelfde onderdeel. De buggy waarmee Werner en Stefaan aan de start zullen verschijnen wordt iets enig. Buiten de carrosserie bestaat de wagen uit een volledig door het team zelf ontwikkelde machine. Dagelijks wordt er door een of meerdere leden van het team aan het project gewerkt.

De buggy is net terug van testritten in Marokko en die testen zijn volgens Werner en Stefaan goed meegevallen. De buggy werd weer ontmanteld en komende weken worden er nog enkele aanpassingswerken uitgevoerd. Ondertussen wordt ook de begeleidende truck in gereedheid gebracht. Die zorgt er voor dat de reserve onderdelen en de andere leden van het team dagelijks op de bivak van de deelnemers zijn om mee te sleutelen aan de wagen.

Er is de afgelopen weken niet alleen met de handen gewerkt ook op administratief is er veel werk verzet. De website www.dakarviend.com verscheen op internet en bevat alle wetenswaardigheden over het team en zijn promotieactiviteiten van de komende weken. Er is ook nog het financieel plaatje dat moet worden ingevuld. Er werden er worden contacten gelegd met sponsors. De namen van de eerste sponsors zijn reeds op de truck aangebracht.

KEURING

Over enkele weken moet de buggy volledig klaar zijn. Dan komt een door de inrichters van de rally samengestelde commissie de wagen keuren of die aan alle voorwaarden voldoet. Voldoet die niet dan krijgen piloot en navigator geen toestemming om te starten. Zij krijgen dan wel de tijd om de vastgestelde gebreken te verhelpen. Als de wagen op 3 januari in Lissabon klaar staat om drie dagen later te starten komt er een 2de controle.

Wordt daar vastgesteld dat de wagen niet in orde is dan wordt het team van de deelnemerslijst geschrapt. Ook voor de start van iedere wedstrijd is er een technische controle om te zien of alle apparatuur aan en in de wagen werkt.

Niet alleen de wagen moet 100 procent in orde zijn. "De rally is een calvarieberg voor mens en machine. Als beiden niet optimaal functioneren dan loopt het mis" spreekt Werner uit ervaring. Daarom wordt er niet alleen over de conditie van de wagens maar ook op die van de leden van het team gewaakt.

Vanaf het moment dat de buggy gekeurd is beginnen de leden van het team aan een zwaar trainingsschema en zullen zij ook hun levensstijl aanpassen aan de in aantocht zijnde zware inspanningen. Het staat nu al vast dat het geen rustige jaarwisseling zal worden. Alle leden van het team hebben het er voor over want zij willen gezond en wel Dakar bereiken.

 


EEDAFLEGGINGEN BIJ DE POLITIE

Door hun eedaflegging werden hoofdinspecteur Joeri 'T Jonck en agent van politie Christophe Vandervoort officieel lid van de Maldegemse lokale politie. De hoofdinspecteur is woonachtig in Sijsele en maakte voor zijn aanstelling in Maldegem deel uit van de politiezone Damme/Knokke-Heist. In Maldegem maakt hij deel uit van de Cel Milieu van het interventieteam. Agent Vandervoort woont in Bredene en maakte voor zijn overstap naar Maldegem deel uit van de politiezone Gent. In Maldegem wordt hij ingedeeld in de cel verkeer van het interventieteam.

 


EERSTE THUISWEDSTRIJD VAN DE ALTE HERREN

Voor hen eerste thuiswedstrijd in de nieuwe competitie konden de Alte Herren VK Adegem rekenen op een wedstrijdbal van plakwerken Lieven Lanckriet

 


VROEGE VOGELS BIJ DE SWITCHBACK MEMORIAL MARCH

Voor dag en dauw stonden de eerste wandelaars aan de inschrijvingstafel van de 4de Switchback Memorial March. Dit jaar ging de wandeltocht van 32 km van start in Ursel.

 


PASSER VOOR DE VIJFDE MAAL BESCHADIGD

De gedichtenroute in het Sint Annapark is iets waar cultureel Maldegem trots mag op zijn. Er zijn blijkbaar ook mensen die iets tegen die vorm van kunst hebben. Paul Verheylezoon de maker van het kunstwerk moest tot zijn teleurstelling vaststellen dat na Maldegem Wandelt fiets en proeft 2006 zijn passer voor de vijfde maal ernstig beschadigd werd.

 


STARTDAG BIJ CD&V

Nog voor ze zaterdagnamiddag officieel hun lijst in het gemeentehuis indienden zette CD&V Maldegem met zijn startdag in den Hoogen Pad zijn slotcampagne voor de komende gemeenteraadsverkiezing in. Voor ons is het een slotcampagne want wij het ons de ganse voorbije bestuursperiode voor Maldegem en zijn bevolking ingezet benadrukte burgemeester Johan De Roo tijdens zijn toespraak. Tijdens die druk bijgewoonde startdag kregen al de nieuwe kandidaten de gelegenheid om zichzelf voor te stellen.


Home
Home
 
Made in France