De week van Pol Veirman
Derde jaargang n° 140 - Week 31 : van 30 juli tot 05 augustus 2006


PV OF TUIMELWAGEN.

Voor zaterdag 5 augustus heeft de Maldegemse politie haar tweede grote controle op het dragen van de autogordel aangekondigd. Er zal tijdens diezelfde controle ook aandacht besteed worden aan het gebruik van de richtingaanwijzers. Ook het flitstoestel zal die dag op verschillende plaatsen worden opgesteld.

Vrijdag 4 augustus doet de politie ook al controle op het dragen van de gordel. Wie vrijdag door de politie wordt tegengehouden en de gordel niet om heeft die heeft de keuze. Ofwel wordt er een PV opgesteld en betaald de chauffeur of de passagier een boete ofwel vergezeld hij of zij de politie naar de markt in Maldegem. Daar neemt hij of zij plaats in de tuimelwagen om te ervaren hoe belangrijk het dragen van een gordel is als je betrokken wordt bij een ongeval.

 


MET DE VELOFIETS VAN REET NAAR ADEGEM.

Samen met Karel-Marc Van Loock, een oud-leerling van hem uit Duffel, fietste Koen Van de Kerckhove van Reet naar de ouderlijke woning in 't Broekelken in Adegem.

Koen Van de Kerckhove de veertigjarige leraar mechanica zegt van zichzelf dat hij geen fietsfreak is. Het is pas sedert drie jaar, dat hij na 15 jaar terug de liefde voor het fietsen herontdekt heeft. Hij vond dat een goed alternatief om af te raken van zijn verankering aan de computer. Nu legt hij veel kilometers fietsend af. Dat is niet alleen goed voor zijn gezondheid, het geeft hem ook nog een goed gevoel.

Woensdagmiddag even over 13 u draaiden Koen Van de Kerckhove en Karel-Marc van Loock met hun velomobiel onder een loden zon de oprit van zijn ouderlijke woning in het Broekelken op. Daar vertelde hij ons hoe hij bij de velomobiel als vervoermiddel voor winter en zomer terecht gekomen is.

Zijn belangstelling voor niet klassieke toestellen en machines zorgde er voordat ook het fietsen op een klassieke tweewieler hem geen voldoening schonk. Daarom opteerde hij voor de ligfiets. Omdat hij niet volledig tevreden was met het klassieke model van de ligfiets besloot hij in oktober 2005 zelf een eigen model in elkaar te knutselen. In enkele maanden tijd stelde hij uit oud- fietsmateriaal verschillende ligfietsen voor volwassenen en jongeren samen. Zij waren niet perfect maar voldeden wel aan zijn verwachtingen. Toch werd hem aangeraden om met die ontwerpen te stoppen. Nu hij die periode al enkele maanden achter de rug heeft kan hij begrip voor die aanwijzing opbrengen.

VELOMOBIEL

De uitgeweken Adegemnaar bleef niet bij de pakken zitten. In november vorig jaar ontdekte hij de velomobiel. Enig opzoekwerk op het internet leerde hem dat er naast het Nederlands model Quest ook een Belgisch Model WAW bestond. Omdat hij niet onmiddellijk kon kiezen wel model hij zich zou aanschaffen kocht hij van ieder soort één. Testen zouden zijn keuze bepalen. Tot op heden heeft hij nog geen keuze gemaakt.

Met de velomobiel die zowel op het fietspad als op de rijweg van de auto's mag maalt hij nu de kilometers af. Hoewel hij geen geoefend fietser is haalt hij met zijn velomobiel toch snelheden tot 60km/u.

LANGSTE RIT

Woensdagmorgen omstreeks 8u vertrokken Koen en Karel-Marc in Reet voor hun voorlopig langste tocht naar Adegem. Volgens hun berekeningen zou de tocht heen en terug goed zijn voor iets meer dan 160 km. Hun GPS systeem had er blijkbar geen rekening mee gehouden dat zij met hun velomobiel geen gebruik mogen maken van autostrades en expreswegen. Toen ze in Adegem uit hun velomobiel stapten stonden er 102km op hun teller. Er wachtte hen in de late namiddag nog een zelfde afstand terug. Bij Julien Van de Kerckhove de vader van Koen konden ze zich verfrissen en op adem komen.

TOEKOMST

Nadat hij enkele maanden met de velomobiel heeft gereden heeft Koen voor zichzelf uitgemaakt dat er best wat aanpassingen aan beide modellen kunnen gebeuren. Hij is er van overtuigd dat die aanpassingen de gebruiker van de velomobiel een veiliger en comfortabeler gevoel zullen geven. Hij heeft ook andere plannen voor deze toekomst. Tijdens het volgend schooljaar wil Koen als leraar mechanica een project indienen om met zijn leerlingen een eigen velomobiel te maken. Tegen het einde van het schooljaar zou den die dan aan het publiek kunnen voorgesteld worden.

De velomobiel is niet het enig technisch snufje waar Koen zich tot aangetrokken voelt. Hij heeft ook veel bewondering voor deltavliegers. Hoewel hij het niet met zoveel woorden zegt heeft hij ook in die richting plannen.

 


VERWARRING BIJ ALGEMENE GEMEENTEBELASTING.

Vorige week viel bij ieder gezin in Maldegem en zijn deelgemeente de overschrijving voor de betaling van de jaarlijkse Algemene Gemeentebelasting in de brievenbus. Die bedraagt €7 5 per gezin. Voor de WIGW's die bij hun mutualiteit een code hebben die eindigt op 01 bedraagt die belasting geen € 75 maar € 50. Groot was de verwondering van een aantal gezinnen toen zij bij het bekijken van hun aanslagbiljet vaststelden dat zij dit jaar geen € 50 maar 75 euro moeten betalen. Er namen enkele van die mensen met ons contact op en wij namen voor hen contact op met de gemeentelijke administratie waar gemeenteontvanger Danny Coene ons te woord stond. Ook op zijn diensten waren er reeds verschillende telefoontjes met klachten binnengekomen.

KRUISPUNTBANK

"Om te bepalen wie wel en wie niet in aanmerking komt voor het tarief van € 50 vragen wij de gegevens van de mutualiteiten op aan de kruispuntbank. Zij bezorgen ons een lijst van de mensen in Maldegem van wie de code bij de mutualiteit eindigt op 01. Voor hun gezin wordt een aanslagbiljet van € 50 opgemaakt. Voor al de andere vertrekt een aanslagbiljet van € 75. Wij hebben ook dit jaar die procedure gevolgd. Er moet blijkbaar iets verkeerd gelopen zijn met de lijsten die ons door de kruispuntbank werden overgemaakt" legde Danny Coene uit.

WAT NU ?

"Wij hebben begrip voor het ongenoegen van de mensen maar kunnen het probleem zelf niet oplossen. Daarom hebben wij na de eerste telefoontjes reeds contact opgenomen met de kruispuntbank. Daar hebben ze ons beloofd om het probleem te onderzoeken. Wij moeten er wel rekening mee houden dat het nu verlofperiode is en de oplossing van de kruispuntbank wel even op zich kan laten wachten Van zodra wij de aanvullende lijsten met de codes 01 binnenkrijgen zullen die mensen een nieuw aanslagbiljet krijgen"ging de heer Coene verder. Aan wie nu over het probleem belt naar zijn dienst wordt de naam van zijn ziekenfonds gevraagd. Aan dat ziekenfonds wordt een attest gevraagd met de vermelding van de code. Eindigt die op 01 dan wordt er een verbeterd aanslagbiljet opgestuurd.

 


NOG EEN WERELDKAMPIOEN KRULBOL.

In Ursel werd Geert Van Leeuwe op de nationale feestdag samen met Willy Hoste en Bertrand Van Hyfte tot wereldkampioen krulbol per ploeg loten voor maats gekroond.

Het wereldje van de krulbolders is niet groot en toch slagen de federaties er niet in om samen te werken. Het was minder gestructureerd toen er geen federaties waren. Wie toen wereldkampioen per ploeg loten voor maats wou worden wist dat hij op 21 juli in Adegem moest zijn. Nu zijn er drie federaties waarvan er twee op 21 juli elk hun eigen wereldkampioenschap organiseren. De Belgische Krulbolbond organiseert het Belgisch kampioenschap op 15 augustus. De Vlaamse Krulbolbond en de Belgische Vereniging van Bolsporten organiseren allebei op 21 juli hun wereldkampioenschap. Vorige week berichten wij over het kampioenschap dat door de BVB in Adegem werd georganiseerd. Ook in het wereldkampioenschap dat in Ursel door de VKB werd georganiseerd was er een Adegemnaar in de finale. Geert Van Leeuwe werd vanaf de 2de ronde met Bertrand Van Hyfte en Willy Hoste als ploeg geloot. Het werd een evenwichtige ploeg die zowel in het opgaan, het rechtop en als het schieten zijn mannetje kon staan. Zij wonnen spel na spel tot zij in de finale kwamen tegen de ploeg bestaande uit. Ludwig Goethals, Willy Van den Bossche en Jerry Van Vooren.

De banen liepen tijdens die finale die omstreeks 22u30 begon iets stroever dan in de namiddag. Dat nam niet weg dat de ploeg van Geert Van Leeuwe een meer dan behoorlijke partij afleverde en verdiend de finale won.

 


INGRIJPENDE WIJZIGING AAN HET KRUISPUNT RICHTING BRUGGE.

Tot eind juli werd het verkeer op het kruispunt aan de oude rijkswachtkazerne geregeld door verkeerslichten. Als vermoedelijk in december het kruispunt opnieuw voor het verkeer wordt opengesteld zal het verkeer het kruispunt via een rotonde moeten nemen. Vanaf maandag 1 augustus wordt de nodige signalisatie voor de omleidingen geplaatst en daarna wordt het kruispunt voor alle verkeer afgesloten.

Wie komende van Adegem richting Brugge moet zal na 1 augustus niet meer tot aan de lichten aan de oude rijkswachtkazerne kunnen rijden. Zij moeten voor de lange bocht van de Koningin Astridlaan, waar vroeger eenrichtingverkeer was, inslaan. Tijdens de duur van de werken wordt het eenrichtingverkeer in die lange bocht opgeheven.


Home
Home
 
Made in France