De week van Pol Veirman
Derde jaargang n° 139 - Week 30 : van 23 tot 29 juli 2006


KRIJGT KRUISPUNT PATIO SNELLER
DAN VERWACHT VERKEERSLICHTEN?


Regelmatig is het voor het verkeer komende uit de Barbarastraat geduldig wachten om de N9 over te steken of op te rijden. Verkeerslichten zouden het kruispunt volgens automobilisten en het gemeentebestuur efficiënter en veiliger maken.

Maldegem is een van de eerste besturen dat klaar is met zijn voorstellen en aanbevelingen in het kader van de nieuwe structuur van de N9 tussen Gent en de grens met West Vlaanderen. In de voorstellen die reeds in commissies besproken werden zijn enkele rotondes en nieuwe verkeerslichten opgenomen. Net als andere steden en gemeenten langs de N9 heeft Maldegem aan het Vlaams Gewest gevraagd om met een aantal aanpassingen niet te wachten tot de uitvoering van de volledige renovatie van het traject van de N9.

Voor het Kruispunt van N9 met de Barbarastraat, inrit naar het industrieterrein, stonden een rond punt of verkeerslichten op het verlanglijstje. Zoals de kaarten nu liggen heeft het Vlaams Gewest gekozen voor het plaatsen van verkeerslichten. In het verleden heeft de gemeente Maldegem reeds meermaals, zonder succes, de plaatsing van lichten op dat kruispunt gevraagd. Vooral op de spitsuren staat er in de Barbarastraat een file die soms tot aan het kruispunt met het Vliegplein reikt.

Naar aanleiding van besprekingen over andere belangrijke werken die in opdracht van het Vlaams Gewest in Maldegem in de nabije toekomst worden uitgevoerd heeft het Maldegemse gemeentebestuur zijn vraag voor de vervroegde plaatsing van de verkeerslichten op de N9 nog eens herhaald. Het is nu afwachten op de reactie van het Vlaams Gewest.


AUTOCROSS KOMT ER NIET - AUTOCROSS KOMT ER TOCH

Voor Dirk Ryckaert en zijn werkgroep die instaan voor de organisatie van de jaarlijkse internationale autocross in Onderdijke waren de dagen voor de nationale feestdag bijzonder spannend. Het zag er zelfs naar uit dat het geld, de tijd en de energie die ze in de voorbereiding van de autocross van 22 en 23 juli 2006 hadden gestoken tot niets zouden gediend hebben. Tot op de nationale feestdag zag het er nar uit dat Dirk en Co geen vergunning kregen om de autocross in Onderdijke te organiseren.

VERGUNNING
Omdat het niet de eerste maal is dat zij die autocross inrichten weten zij en hun vrienden dat zij tijdig met de voorbereiding van de organisatie moeten beginnen. Een van de zaken die ze niet uit het oog mogen verliezen is het aanvragen van de vergunning bij de gemeente en bij de gouverneur. Aan de gemeente vroegen zij ook het gebruik van een nadar-afsluiting en de toestemming om borden met de aankondiging van het internationaal autocrosstreffen te plaatsen. De toestemming voor de borden kregen zij en voor het gebruik van de gemeentelijke Nadar werd ook een borgsom gevraagd en betaald.

De vergunning van de gouverneur om de autocross te organiseren wordt pas afgeleverd als er bij de aanvraag van de inrichters ook een meldingsattest van de gemeente is. Hoewel dit attest reeds een paar maand geleden was aangevraagd viel het pas op 22 juni bij Dirk Ryckaert in de brievenbus. Hij heeft het samen met de aanvraag voor de vergunning aan de diensten van Gouverneur André Denys overgemaakt.

Groot was zijn verwondering toen hij van vanuit het provinciehuis het bericht kreeg dat zijn aanvraag geweigerd was omdat de vergunning laattijdig was aangevraagd. Dirk en zijn vrienden begrepen er niets van. Hun voorbereiding van de autocross van 2006 was verlopen volgens hetzelfde stramien als de vorige edities en toen was er geen enkel probleem.

PARAPLU'S GINGEN OPEN
Als reden voor de afwijzing verwijst de gouverneur naar onderrichting van 15 april 2005 waarin staat dat de aanvraag van een vergunning minimum 30 dagen voor de datum van de activiteit bij zijn diensten moet binnen zijn. De aanvraag voor de vergunning van de autocross in Onderdijke kwam pas begin juli bij de Provincie aan.

"Dat is niet onze schuld. Wij hebben onze aanvraag twee maanden eerder aan de gemeente gericht. Het Meldingsattest die wij van de gemeente nodig hadden was pas op 22 juni in ons bezit. Wij hebben niet verkeerd gedaan" reageerden Dirk en zijn medewerken en trokken nar de burgemeester en de schepen van Sport.

Die schoven alle schuld voor de weigering van zich af. Dat het meldingsattest van de gemeente laattijdig werd afgeleverd is niet de reden van de weigering. Verwijzend naar de provinciale onderrichtingen stelden de burgemeester en schepen van Sport dat de inrichters hun aanvraag voor de vergunning vroeger naar de provincie konden doorsturen en achteraf het attest van de gemeente aan de gouverneur overmaken.

De Maldegemse beleidsmensen en het provinciebestuur staan er blijkbaar niet bij stil dat die onderrichting niet tot bij de inrichters van de autocross is doorgekomen. De gemeente had hen bij de aanvraag voor het meldingsattest over het bestaan van de onderrichtingen moeten inlichten. Dat het meldingsattest pas in de zitting van het college van 19 juni werd goedgekeurd wijten de burgemeester en schepen van sport aan vertraging bij de administratieve diensten van de gemeente. Een reden waaraan de inrichters van de autocross geen boodschap hadden.

TEVEEL KOKS
De burgemeester en schepen van Sport begrepen dat hun argumenten weinig indruk op de inrichter maakten en probeerden nog een oplossing voor het probleem te vinden. Een eerste dringend overleg met de provinciale diensten leverde niets op. Ondertussen waren er nog andere politici die op de hoogte waren van de problemen en die politieke vrienden of gewezen vrienden op hoger niveau onder de arm probeerden te nemen.

Het regende politieke telefoontjes naar de gouverneur en de het Gouvernementele diensten. De gouverneur bleef onverbiddelijk zweren bij de onderrichtingen die hij in april 2005 op vraag van enkele burgemeester uit Oost Vlaanderen. Johan De Roo deelde ons mee dat hij geen vragende partij was naar die nieuwe onderrichtingen.

KENTERING
Dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend is ook hier gebleken. Donderdagavond was er nog een lang gesprek tussen de inrichters van de autocross en burgemeester De Roo en schepen van Sport Wille. Die namen nog eens contact op met iemand van de administratie van gouverneur Denys. Hoewel hij niets met zekerheid kon beloven gaf hij toch de indruk dat de vergunning er op de nationale feestdag zou komen.

Na een korte toespraak in het park Wallyn naar aanleiding van de nationale feestdag vertrok burgemeester De Roo naar Gent om er de officiële stukken af te halen. Na uren en dagen van spanning kregen Dirk en zijn vrienden toch nog de vergunning. Dat in politieke middens het laatste woord over de zaak nog niet gezegd is hoorden we reeds tijdens de receptie in park Wallyn. Daar zullen de organisatoren van de autocross, de piloten en het publiek dat naar Onderdijke afzakte niet wakker van liggen.


WALTER, GEERT EN THIERRY DE
NIEUWE WERELDKAMPIOENEN KRULBOL


Na een -volgens kenners- zwakke finale werden Walter Craeye, Geert de Meyer en Thierry Longueville in het André Trensonstadion tot de nieuwe wereldkampioen per ploeg gekroond.

De krulbolders hadden op de nationale feestdag twee mogelijkheden om wereldkampioen per ploeg loten voor maats te worden. De Vlaamse Krulbolbond organiseerde zijn wereldkampioenschap op de gemeentelijke terreinen in Ursel en in Adegem stond in het André Trensonstadion het wereldkampioenschap dat door de Belgische Bond van Bolsporten wordt georganiseerd op het programma.

In het André Trensonstadion bleef de teller aan de inschrijvingstafel op 164 staan. Wij herinneren ons nog de gouden jaren van de krulbolsport, toen er nog geen bonden bestonden, dat er meer dan 600 inschrijvingen waren en de nieuwe wereldkampioenen pas in de vroege morgen van 22 juli gekend waren.

Dit jaar was het even wachten op de VIP om omstreeks 21u aan de finale te beginnen. De ploeg van Walter Craeye, Geert de Meyer en Thierry Longueville waren volgens de meeste bolders die op de tribunes rond de baan, waar de finale betwist werd, een plaatsje hadden gevonden de favorieten. De Nederlander Henry Bruggeman, voorman van de ploeg die verder uit Steyaert en Albert Lameire bestond, had in de wedstrijden die aan de finale voorafgingen een bijzonder goede indruk nagelaten.


De zandakkers waar het André Trensonstadion gevestigd is heeft zijn naam niet gestolen. Tijdens de finale hadden de bolders het, in tegenstelling met de plaatsingswedstrijden, moeilijk om in de omgeving van de stake te geraken. De schutters konden zich zowel in de plaatsingswedstrijden als in de finale uitleven.

Walter Craeye begon als voorman van zijn ploeg uitstekend aan de finale partij. Henry Bruggeman slaagde er tijdens de ganse finale slechts één keer in om zich kort bij de stake te nestelen. Dat was niet voldoende om Geert De Meyer en Thierry Longueville als schutters te verontrusten. Bij een 0-1 stand kregen zij zelfs de mogelijkheid om Walter Craeye, die dichter lag dan de drie leden van de andere ploeg, twee extra punten te bezorgen en de finale in een definitieve plooi te leggen. Door het gedeeltelijk falen van Henry werd het toch een ongelijke strijd die door Walter, Geert en Thierry met 5-9 gewonen werd.


KERMISCOMITE IS NIET TEGEN VERNIEUWING

De zomerkermis is nog maar pas achter de rug of leden van het kermiscomité denken reeds aan volgend jaar. Wij hadden het gerucht opgevangen dat er voor komend jaar veranderingen op til zijn. Daarom gingen wij op de nationale feestdag Marc Maeyens, voorzitter van het kermiscomité, opzoeken.

Dat er veranderingen op til zijn kon of wou hij ons niet bevestigen. "Wij staan als comité open voor alle goede suggesties en initiatieven." reageerde hij kort. Hij gaf wel toe dat iemand die in het verleden zelfs even de vergaderingen van het comité had bijgewoond, nu met een voorstel van de Adegemse Feesten op de proppen is gekomen.

De man in kwestie zou ondertussen een eigen artiestenbureau hebben. Voorzitter Maeyens benadrukt dat hij tegen dit voorstel geen nee zegt. Hij wil het eerst samen met de andere leden van het comité bespreken.


ER WAREN NIET ZOVEEL VREEMDELINGEN


Rudy De Smet en zijn medewerkers zorgen er voor dat het vernieuwd en uitgbreid containerpark er altijd netjes bij ligt.

De invoering van de identiteitskaartenlezer op het containerpark is er vooral gekomen om te voorkomen dat mensen van buiten de gemeente naar het Maldegemse containerpark komen om er hun afval te dumpen. De Maldegemse belastingbetaler moet dan betalen voor het afval dat van buiten de gemeente komt.

Nu de nieuwe regeling enkele maanden in voege is vroegen wij aan Rudy De Smet, die sedert de opening van het gerenoveerd containerpark officieel als hoofd van het team werd aangesteld, of er door de nieuwe regeling veel mensen zijn weggebleven. "Ik heb in het verleden altijd gezegd dat er niet zoveel mensen van buiten Maldegem naar het containerpark kwamen als werd beweerd. Wij stellen vast dat er nu we terug op onze vertrouwde plaats zitten en de mensen hun identiteitskaart moeten gebruiken om op het containerpark binnen te kunnen er weinig of geen mensen zijn achter gebleven".

"Wij kregen onlangs de opmerking van één van de bezoekers dat er een persoon uit Eeklo afval aan het lossen was. Wij zagen wie het was maar lieten hem ongemoeid. Hij is afkomstig uit Eeklo maar hij woont al wel meer dan 10 jaar in onze gemeente" vertelde de steeds opgewekte Rudy. De Eeklonaar is niet de enige die door andere klanten van het containerpark als een vreemde wordt omschreven maar toch net als zij recht heeft om zijn afval naar het containerpark te brengen", zegt Rudy.


Home
Home
 
Made in France