De week van Pol Veirman
Eerste jaargang nr. 25 - Week 21 : van 16 tot 22 mei 2004


Parkeerproblemen in de
Kallestraat (nog) niet opgelost

De vernieuwde Kallestraat was nog niet officieel voor het verkeer opengesteld of de eerste klachten staken reeds de kop op. De klachten over het gebrek aan parkeerplaatsen blijven na 2 jaar niet alleen aanhouden, ze klinken ook steeds luider.

Voor de plannen van de te renoveren Kallestraat in een definitieve vorm werden gegoten werd een informatievergadering belegd voor de inwoners uit de wijk. Toen de plannen klaar waren en de werken bijna zouden beginnen werd een tweede infoavond georganiseerd. Op die bijeenkomsten kregen de mensen de gelegenheid om aan en opmerkingen te maken. In de mate van het mogelijke werd door de ontwerpen met de gemaakte opmerkingen rekening gehouden.

Alle aanwezigen waren het er over eens dat er bij het opmaken van de plannen rekening moest gehouden worden met de zwakke weggebruikers. De Kallestraat wordt immers druk begaan en bereden door kinderen die in Adegem school lopen. Er moesten voetpaden komen en ook de fietsers moesten een rijruimte hebben waar ze zich veilig voelen. De aanleg van fiets-suggestiestroken langs beide zijden van het wegdek leek de beste oplossing zowel voor de inwoners, de gemeente als de ontwerpers van het plan. De werken werden uitgevoerd en het bestaande parkeerverbod in het eerste deel van de Kallestraat tot aan de Pater Tuypenslaan werd opgeheven.

Er zou met de aanleg van de fiets-suggestiestroken een nieuw politiereglement worden opgemaakt. Dat is er gekomen nadat alle werken die samen met de Kallestraat in het plan waren opgenomen waren uitgevoerd. Het stond, nog voor de opmaak van het nieuw reglement, vast dat parkeren op de fiets-suggestiestroken verboden zou worden. Er bleef dan niet anders over dan een totaal parkeerverbod vanaf den Hoeke tot aan de Ringbaan.

De enige winkel in de Kallestraat was meteen het grootste slachtoffer van de nieuwe regeling. Zijn klanten kunnen niet meer parkeren aan de winkel. Om gedeeltelijk tegemoet te komen aan de vragen van de heer Basslé werd bij twee van de parkeerplaatsen ter hoogte van de seniorenwoningen het korte-tijd-parkeren ingevoerd. Ook die regeling schonk geen voldoening.

Uitzondering
De heer Basslé vroeg om nog eens gehoord te worden door de Cel Veiligheid. Daarin zitten delegaties van de politie en het college van burgemeester en schepenen. Tijdens dat laatste gesprek vroeg de heer Basslé om op de algemene regel van het parkeerverbod in de Kallestraat een uitzondering te maken voor de strook ter hoogte van zijn zaak. Zowel de vertegenwoordigers van het college als van de politie hebben begrip voor de opmerkingen van de heer Basslé maar zien niet onmiddellijk een oplossing.

Zij vragen zich af wat de waarde van de fiets-suggestiestroken nog is als er op een deel er van toch mag geparkeerd worden zodat de fietsers op die plaatsen verplicht zijn om te rijden op de stroken die voor de autos voorbehouden zijn. Zij vrezen ook dat als er voor één persoon een uitzondering gemaakt wordt er nog aanvragen zullen volgen waardoor en het politiereglement uitgehold wordt. Omdat zij ook niet zeker zijn dat een dergelijke uitzondering wettelijk kan, heeft het college besloten om het probleem aan de hogere overheid voor te leggen. Tot zolang blijft zeker alles zoals het momenteel is.

Controles
Het gerucht doet de ronde dat zij die ondanks het parkeerverbod, toch in het eerste deel van de Kallestraat parkeren niet zullen geverbaliseerd worden. Bij de politie hoorden wij een ander geluid. "Wij ontketenen op geen enkele soort overtreding een heksenjacht. Dat wil niet zeggen dat als wij tijdens onze patrouilles foutparkeerders tegenkomen de ogen zullen sluiten" klonk het bij de politie. Ook als er bij de politie klachten binnen komen van automobilisten dat zij geblokkeerd worden omdat er langs beide zijden van de Kallestraat auto' s staan is de politie verplicht van op te treden.

Toen wij schepen van infrastructuur om een reactie vroegen gaf hij toe dat hij ook niet onmiddellijk een oplossing ziet voor het probleem. Hij wacht eerst het antwoordt van het ministerie af om het probleem opnieuw onder de loep te nemen. De Familie Basslé - De Dapper staat niet alleen met haar klachten over het gebrek aan parkeerplaatsen in de Kallestraat. Er zijn reeds meerdere mensen die daarover geklaagd hebben bij de schepen van infrastructuur. "Op basis van de reacties die tijdens de infovergaderingen zijn binnen gekomen hebben wij keuzes gemaakt. Het zal moeilijk worden om een oplossing te vinden die zowel de inwoners van de Kallestraat, de fietsers als de automobilisten tevredenstelt" weet schepen Wille.


Autowijding op Den Hoeke

Donderdag 20 mei wordt in Adegem voor de veertigste maal de autowijding georganiseerd. Ieder jaar -zelfs bij slecht weer- schuiven honderden automobilisten uit alle hoeken van het Meetjesland aan om in Adegem hun auto te laten wijden. De eerste autowijding was een initiatief van Louis Savat. Zij werd georganiseerd aan de kerk. Omdat Den Hoeke vroeger een kapel had waarin een beeld van Maria stond en er later, nadat de kapel was gesloopt, op het vernieuw kruispunt een Beeld van O L Vrouw weg werd geplaatst, verplaatste Louis Savat de autowijding van Adegem Dorp naar den Hoeke.

Toen Louis om gezondheidsredenen de organisatie niet meer op zich kon nemen werd de fakkel overgenomen door Walter Borgonjon. Voor 2 jaar, toen Walter voelde dat het met de gezondheid bergaf ging, vroeg hij aan Marijn Baute om samen met het Comité van Onze Lieve Vrouw van de Weg zijn werk verder te zetten.

De afgelopen weken zijn er overal langs de Meetjeslandse wegen bordjes verrezen. Zij kondigen de Autowijding aan die op 20 mei zal doorgaan. De eerste auto's worden om 10u30 gewijd. De wijding duurt tot omstreeks 12 uur. Voor alle automobilisten die aan de autowijding deelnemen is er een mooie herinnering voorzien.


VK Adegem trekt klacht in

Na een zwakke wedstrijd met een 0-1 nederlaag als gevolg wisten trainer, spelers en bestuur van VK Adegem dat niet Sparta Ertvelde maar zijzelf veroordeeld waren om volgend seizoen in derde provinciale te spelen. Enkel een klacht tegen de wedstrijdleiding kon de Adegemse club nog van de degradatie redden.

Nog voor het einde van de barrage-wedstrijd was er al kritiek op de leiding. Na de wedstrijd groeide die kritiek nog aan. Er werden zowel door vertegenwoordigers van Adegem als Ertvelde zware en bezwarende uitspraken in de richting van de scheidsrechter gedaan. Bij het Adegemse bestuur zaten een paar mensen die al die uitspraken bundelden. Dat leek hen en het bestuur voldoende om een klacht in te dienen bij de voetbalbond tegen de leiding en de uitslag van de wedstrijd.

Volgens die klacht zouden de scheidsrechter en de voorzitter van Ertvelde niet alleen dezelfde familienaam hebben maar ook familie van elkaar zijn. De voorzitter zou tijdens de rust ook nog op bezoek geweest zijn in de kleedkamer van de scheidsrechter. Die scheidsrechter zou zich laten ontvallen hebben dat hij er zou voor zorgen dat er geen verlengingen kwamen. Die verklaring werd volgens de klacht kracht bijgezet toen de scheidsrechter in de slotfase van de wedstrijd VK Adegem een strafschop weigerde.

Verkeerd ingelicht
Het bestuur stuurde klacht naar de Voetbalbond maar volgens zijn voorzitter Noël Wille heeft de ploeg de klacht reeds ingetrokken. De mensen die de klacht hebben geformuleerd hebben hun huiswerk blijkbaar niet goed gemaakt. De voorzitter van Sparta Ertvelde en de scheidsrechter zijn geen familie van elkaar. Hun naam wordt op dezelfde manier uitgesproken maar niet op dezelfde wijze geschreven. "Toen ik hoorde dat dit onderdeel van onze klacht geen steek hield heb ik voorgesteld om onze klacht in te trekken" vertelde de voorzitter ons vrijdagnamiddag. Ook de mensen die tijdens en na de wedstrijd bezwarende verklaringen aflegden ten overstaan van de scheidsrechter zijn niet bereid om die te herhalen of op papier te zetten.

Nieuwe structuur
Voor voorzitter Wille is daarmee de kous af. Hij heeft al een streep getrokken onder het seizoen 2003-2004. Hij werkt aan een nieuwe bestuursstructuur voor het komend seizoen. Er zijn een vijftal jonge elementen tot het bestuur toegetreden. In de schoot van het bestuur cellen worden opgericht. Iedere cel is verantwoordelijk voor een onderdeel van het beleid. Die cel zal maandelijks verslag uitbrengen over haar werk bij het bestuur. Over enkele weken wil de voorzitter die normaal ook volgend seizoen voorzitter blijft zijn nieuw of verruimd bestuur officieel voorstellen.


Er wordt sneller geflitst

Uit metingen heeft de politie opgemaakt dat veel automobilisten in de bebouwde kom een snelheid ontwikkelen die tussen de 60 en 65 km/u ligt. Zij gaan er van uit dat er pas geflitst wordt vanaf het moment dat ze 66 km/u of meer rijden. Dan kan vroeger het geval geweest zijn. Vanaf nu liggen de kaarten anders. Bij de controles die nu in de Bebouwde Kommen worden uitgevoerd zal er geflitst worden vanaf 60 km/u. Er komen niet alleen meer controles in de bebouwde Kommen maar ook langs de gewestwegen en langs de straten die door veel automobilisten als sluipweg worden gebruikt.

Voor de automobilisten is het goed om weten dat zij die geflitst worden met een snelheid die schommelt tussen de 51 km/u en 66 km/u een boete van € 50 te wachten staat. Wie tegen een snelheid tussen 67 km/u en 74 km/u voorbij de flitser reed die mag zich aan een boete van € 150. De boete bedraagt € 175 als je geflitst wordt tegen een snelheid die schommelt tussen de 75 km/u en 95 km/u.

Wie een bebouwde kom nog sneller rijdt dan 95 km/u, die mag het gaan uitleggen in de rechtbank...


Jarne maakt de overstap

Sedert enkele jaren is Jarne Keppens gebeten door de motorcross-microbe. Omdat hij nog te jong was om in de competitie te mogen uitkomen schreef hij zich in bij de scholing. Ieder weekend trok Jarne met zijn ouders naar de motorcross. Voor de officiële reeksen van start gingen was het aan de jeugd om in hun scholing hun rondjes af te leggen. Alhoewel er de eerste jaren bij de scholing geen rangschikking wordt opgemaakt wisten de piloten en hun supporters goed welk resultaat ze behaalden.

Voor Jarne heeft de scholing lang genoeg geduurd. Zondag 16 mei zet hij met zijn eerste wedstrijd bij de Beloften 125 cc in Smeerebbe een punt achter zijn scholing. Er zal door de Adegemse jonge piloot harder moeten getraind worden dan in het verleden. Bij de beloften gaat het er een stuk steviger en sneller aan toe dan in de scholing. Wie te snel het kopje laat hangen die komt nooit in de omgeving van het podium.


Grenadiers herdachten hun
gesneuvelde wapenbroeders

Ook dit jaar bracht de Verbroedering van Grenadiers - Afdeling Adegem hulde aan zijn wapenbroeders die sneuvelden tijdens WO II. Samen met vertegenwoordigers van de Carabiniers en de 7° Jagers te Voet legden ze bloemen neer aan het monument van de Grenadiers in de Prins Boudewijnlaan en aan de gedenksteen aan de Sint Adrianuskerk .

In zijn toespraak voor de Bloemenhulde riep schepen Jacques De Taeye voorzitter Richard Verstuyf en zijn vrienden op om deze jaarlijkse plechtigheid in stand te houden. Op die manier geven wij volgens de schepen een sein aan de jeugd dat de vrede die wij kennen er niet vanzelf is gekomen...

 


Home