De week van Pol Veirman
Eerste jaargang nr. 15 - Week 11 : van 7 tot 13 maart 2004


ADEGEMS KERMISCOMITÉ AMBITIEUZER DAN OOIT!


Voor de planning en organisatie van de kermis in juli 2004 kan voorzitter Willy Boulez
rekenen op Alfons Bogaerts (ondervoorzitter), Lieselot de Metsenaere (secretaris),
David Storm (penningmeester), Vic Blomme, Curd Coone, Marc Maeyens, Valeer
Grootaert, Kathleen De Meyere en Frank Colmann.
Goede krachten zijn volgens de voorzitter nog altijd welkom!

Wij hoorden tijdens een nieuwjaarsreceptie een voorzitter van een voetbalploeg zeggen dat de tijd nabij is dat tijdens de transferperiodes geen spelers maar bestuursleden en medewerkers zullen gekocht en verkocht worden. Het kwam bij het publiek niet volledig over, maar ongelijk heeft die man niet. Vraag het maar eens aan besturen die aan uitbreiding of vervanging van een bestuurslid toe zijn: het wordt steeds moeilijker om mensen ertoe te bewegen om zich in hun vrije tijd in te zetten voor de gemeenschap.

Ook Willy Boulez, voorzitter van het Adegems kermiscomité, weet hoe moeilijk het is om een goed bestuur samen te brengen. Er hebben zich de afgelopen jaren bij het Adegems kermisbestuur wel enkele mensen aangeboden, maar na een korte periode bleven ze om de een of andere reden achter. Er was in het verleden wel kritiek op de manier waarop Adegem kermis werd georganiseerd. Niemand stond echter op om te zeggen "Kom jongens we gaan het volgend jaar op mijn manier doen".

Voorzitter Boulez en zijn bestuur zijn, ondanks de kritiek, verder blijven werken. Hun geduld werd dit jaar beloond: er hebben zich een aantal jonge elementen aangemeld om het kermiscomité te versterken.

"Wij zijn ambitieus maar niet overmoedig. Verwacht van ons niet dat wij dit jaar met ons uitgebreid kermisbestuur met spectaculaire zaken naar buiten komen" sprak David Storm namens de nieuwkomers. "Wij hebben wel al enkele nieuwe ideeën besproken, maar de tijd is te kort om die allemaal tijdens de kermis van dit jaar te realiseren".

"Zo hadden wij het idee opgevat om een wielerwedstrijd voor juniores te organiseren. Dat bleek, gezien de wegenstructuur in het centrum, onmogelijk. In vervanging van die wielerwedstrijd planden wij een duatlon. Die zal om praktische redenen dit jaar niet doorgaan: wij willen eerst nagaan of wij het organisatorisch en financieel aan kunnen om volgend jaar de duatlon te organiseren..." ging David verder.

Voorzitter Willy Boulez is uiteraard tevreden met de uitbreiding van zijn bestuur: "nieuwe gezichten brengen nieuwe ideeën aan en dat zal aan het kermisprogramma van dit jaar al te zien zijn!" liet de voorzitter weten.

Alhoewel het kermisprogramma 2004 nog niet volledig op papier staat zijn we er nu al zeker van dat er meer te beleven zal zijn in Adegem dorp dan in de voorgaande jaren. Nieuw in het kermisprogramma is de lattenkoers. Die zal op zondagnamiddag in Adegem Dorp worden georganiseerd. Er staat dit jaar ook een talentenjacht op het programma. Solozangers en/of groepen, niet noodzakelijk uit Adegem alleen, zullen de gelegenheid krijgen om op zondagavond een optreden te verzorgen in Adegem Dorp en in den Hoogen Pad. De kindernamiddag zal in de toekomst niet meer op woensdagnamiddag (den Hoogen Pad is dan gesloten) maar op vrijdagnamiddag georganiseerd worden.

Toekomst
Van de geruchten over de opsplitsing van de subsidies trekt het Adegems kermiscomité zich niets aan. "Wij weten dat die dit jaar door de gemeente aan het kermiscomité zullen worden uitbetaald en wij zijn er ook gerust in voor de toekomst. Wij werken verder en hopen met ons verruimd bestuur meer kleur aan de kermis te kunnen geven. Als er mensen of verenigingen zijn die met ons willen samenwerken, dan zullen die met open armen ontvangen worden. Hoe meer er georganiseerd wordt tijdens de kermisdagen hoe beter" merkte voorzitter Boulez op.


DEKENALE ZANGAVOND
IN DE SINT ADRIANUSKERK

Vrijdag 12 maart zijn maar liefst acht koren uit Adegem, Maldegem, Knesselare en Maria Aalter te gast in de Sint Adrianuskerk. Om 20 u begint in de Adegemse kerk de tweede dekenale zangavond. Er worden niet alleen liturgische liederen gezongen: de dekenale avond staat ook in het teken van de viering van de 20ste verjaardag van het Adegems koor Canticorum.

Alle koren brengen een aantal nummers. De zangavond wordt afgesloten met een samenzang van de acht koren. Na het optreden in de Sint Adrianuskerk wordt aan de koorleden en aan het publiek een receptie aangeboden in den Hoogen Pad. Kaarten voor het optreden kosten € 3.


POLITIECOMBI RIJDT ALS
MINIBUS NAAR DE ZANDLOPER


Dit busje werd aanvankelijk gebruikt om kinderen van UKKIE PUKKIE Maldegem van
en naar school te brengen. Sedert IBO in de Zandloper is gestart wordt het elektrische
treintje gebruikt om kinderen van de IBO naar school te brengen en ze af te halen.

Omdat Ukkie Pukkie Maldegem geen erkenning kreeg voor de organisatie van buitenschoolse opvang en na overleg met de verschillende scholen van Groot Maldegem besliste het Maldegems gemeentebestuur enkele jaren terug om in Adegem het IBO (Initiatief Buitenschoolse Opvang) te organiseren. De thuishaven van IBO werden de lokalen in de Zandloper in de Zandakkers, die vroeger door de toen bloeiende jeugdbewegingen werden gebruikt. Kinderen worden er voor en na school en tijdens de vakantie opgevangen.

Tijdens de onderhandelingen voor de start van IBO was gebleken dat slechts één enkele school bereid was om ook op vakantiedagen en op woensdagnamiddag kinderen op te vangen. Omdat de Zandloper op ruime afstand van zelfs de Papaver ligt moest een oplossing gevonden worden voor de aan- en afvoer van de kinderen naar de scholen in Adegem en Maldegem.

Voor de kinderen van de Papaver was er het treintje waarvan de motor elektrisch wordt aangedreven. Als het mooi weer is wandelen de kinderen onder begeleiding van een verantwoordelijke van de school naar de Zandloper en omgekeerd. De kinderen uit de andere scholen die gebruik maken van IBO worden tot op heden met auto's opgehaald.

Praktisch is dat niet maar ideaal een andere oplossing zag het gemeentebestuur niet. De aankoop van een minibus, zoals Agalev destijds voorstelde, werd door de meerderheid niet weerhouden.

COMBI WORDT MINIBUS
Tijdens de raadszitting van februari stelde het college van burgemeester en schepenen voor om de combi, die door de Lokale Politie Maldegem wordt afgeschreven, over te nemen. De combi zal omgebouwd worden tot minibus. De omgebouwde politiecombi zal in de eerste plaats gebruikt worden om kinderen van de IBO te vervoeren. Dat sluit niet uit dat de minibus ook nog voor vervoer van andere groepen kan gebruikt worden. De Combi zal bestuurd worden door een personeelslid van de Zandloper.

Toen VLD Raadsleden opmerkten dat mensen van de IBO te veel kinderen in hun auto's vervoeren nam schepen Anneke Gobeyn de verdediging van de mensen van het IBO op zich: "Onze mensen houden zich strikt aan de regels. Zij zullen nooit meer kinderen vervoeren dan wettelijk is toegelaten" klonk het bij de schepen. Toen de raadsleden aandrongen en opmerkten dat zij het in Donk zelf hadden vastgesteld, was voor de schepen de maat vol. Mevrouw Gobeyn nam het niet dat haar personeel valselijk beschuldigd werd. "Als het over kinderen van de school in Donk gaat, dan heeft IBO er niets mee te maken. Die kinderen worden van en naar een privé opvang gebracht" merkte de schepen vinnig op. Zij raadde de raadsleden aan zich met hun klacht tot de politie te wenden.


Is het BELGISCH KAMPIOENSCHAP
2002 nu (eindelijk) AFGESLOTEN?

Ook de Adegemse bevolking was er trots op toen in 2002 hun dorp tijdens het Belgisch Kampioenschap Wielrennen voor beroepsrenners uitgebreid in beeld kwam. Iedereen was het er over eens: het was een prachtige streek en een perfecte organisatie waaraan ook veel inwoners van Adegem hebben meegewerkt. De werkgroep BK 2002 kreeg van verschillende zijden -tot en met de Belgische Wielerbond- felicitaties voor zijn aanpak.

De organisatie heeft aan het Belgisch kampioenschap een mooie stuiver overgehouden. De clubs die aan de organisatie hebben meegewerkt kregen vanwege de inrichters een kleine vergoeding voor hun meewerkende leden. Er blijft, nadat alle facturen betaald zijn en ook alle beloofde subsidies zijn toegekend, nog een aardig bedrag van ongeveer € 25.000 over. Zoals bij het begin van de organisatie van het Belgisch kampioenschap werd afgesproken zal dat gebruikt worden om andere evenement die met sport te maken hebben te helpen financieren.

Het ziet er echter, bijna twee jaar na de organisatie van het kampioenschap, naar uit dat het doek nog altijd niet gevallen is over de organisatie. Robin Van Kerschaver, lid van het Bestuur van de Sportraad maar niet onmiddellijk betrokken bij de organisatie van het kampioenschap, heeft zich in de rekeningen van het kampioenschap vast gebeten en vond daar -naar eigen zeggen- heel wat onregelmatigheden.

Alhoewel hij geen lid van de werkgroep was pakte hij zelfs uit met de stand van hun rekening. Hij heeft zijn aan- en opmerkingen zowel in het bestuur van de sportraad als in de VZW Sport en recreatie geuit. Daarbij heeft een aantal beschuldigingen geuit aan het adres van een drietal mensen van het bestuur van de sportraad. Alhoewel alles gebeurde in besloten vergadering lekten de moeilijkheden toch uit.

Het was duidelijk dat er in een dergelijke sfeer niet meer te werken viel. Het college van burgemeester en schepen, officieel de organisator van het Belgisch Kampioenschap, werd in de discussie betrokken. Hoe er echter ook werd gepraat en uitgelegd: Robin bleef er bij dat er onregelmatigheden zijn gebeurd en dat daar tegen moet opgetreden worden. Ook na een onderhoud met het college van burgemeester en schepenen en een doorlichting van de boekhouding door de gemeenteontvanger werd, op een inmiddels rechtgezette dubbele betaling van een factuur na, niets verkeerds in de boekhouding gevonden.

Omdat de discussie in het bestuur van de sportraad bleef duren heeft voorzitter Luc Van Landschoot op een vergadering van het bestuur de vertrouwensstemming gesteld. Bij die stemming keerden bijna alle aanwezige leden zich tegen de heer Van Kerschaver.

Een uitsluiting uit het bestuur van de Sportraad en de VZW Sport en Recreatie is echter pas geldig als die beslissing wordt bevestigd door de Algemene Vergadering van de Sportraad. Vorige week donderdag zaten de vertegenwoordigers van de sportclubs dus samen in den Hoogen Pad.

Nadat voorzitter Luc Van Landschoot de beslissing van het bestuur had uit gelegd en Robin Van Kerschaver gepoogd had nog een aantal elementen naar voor te brengen vroeg de voorzitter om te stemmen over de beslissing die door de het bestuur was genomen. Enkel als er een tweederde meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden de beslissing steunde kon die uitgevoerd worden.

Nadat de stemmen geteld werden verliet Robin Van Kerschaver den Hoogen Pad, met de mededeling dat dit nog niet het einde van het verhaal was.


NIEUW GEZICHT BIJ DE POLITIE

Per 1 april hangt Patrick Lippens zijn kepie aan de politiehaak. Hij zal in het Maldegemse korps vervangen worden door Tom Last. Die legde in het bureau van burgemeester De Roo, in aanwezigheid van Zonechef Franky Mervielde, de eed af.

De 33 jarige inspecteur is afkomstig uit Watervliet maar woont al enkele jaren in de Noordstraat in Maldegem. Nadat hij 12 jaar bij privébedrijven had gewerkt zette hij de stap naar de politieschool. Zijn stage liep hij in Maldegem. Na de politieschool werd hij inspecteur in het korps van Elsene.

Na 10 maanden verlaat hij nu dus het Brussels korps voor Maldegem. In de polyvalente cel vervangt hij Kelly De Clerck, die wijkagent wordt. Over enkele weken wordt de nieuwe indeling van de zones voor de wijkagenten officieel bekend gemaakt.

 


Home